Av:

Paula Terselius

Datum:

2012-07-11, kl 23:50

Dröjsmålsränta

Hej!
Har en kund som ej betalat fakturan i tid och nu undrar jag hur jag ska gå till väga när det gäller påminnelser, dröjsmålsränta m.m. Kunden är en offentlig myndighet. betalningsdatum var 4/7 och fakturadatum 5/6. När inga pengar inkommit detta datum ringde jag kunden som meddelade att då de inte fått fakturan till sin fakturaavdelning förrän efter faktureringsdatum hade de på eget bevåg lagt till en vecka och skulle betala in pengarna 11/7 istället. Får man göra så undrar jag?

Inga pengar har kommit in 11/7 och jag vill nu ställa mer press på dem och undrar vad jag kan göra. Har läst på kring räntelagen och förstår det som att jag kan lägga på dröjsmålsränta utan att jag har annonserat om det tidigare när kunden är en offentlig myndighet. Stämmer detta? Förstår inte riktigt hur jag ska räkna ut hur stor räntan blir. Har uppfattat att jag ska räkna på 8% av den totala summan inkl moms, men behöver jag också räkna på antal dagar som förseningen gäller?

Tacksam för svar,
PT

Utloggad

Var vänlig och logga in på ditt konto för att ta del av vår expertpanels svar.