Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma VS Handelsbolag

Inlägg 1 av 7

2006-12-13, kl 17:53

AlexanderP

AlexanderP

Enskild firma VS Handelsbolag

Hej
Jag och eventuellt en vän ska starta upp ett bolag. ett aktiebolag är inte aktuellt men hur fungerar det med Handelsbolag? Om vi båda startar är det Handelsbolag som gäller, men vad händer om jag startar själv? Blir det automatiskt enskild firma eller finns det i annat fall fördel/nackdel av att välja handelsbolag framför enskild firma.

Tack på föhand

mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-12-13, kl 18:16

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Nackdelen är att ni har bägge juridiskt ansvar för den andres handlande i verksamheten. Handelsbolag kräver därför stor pålitlighet till den andras agerande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-12-13, kl 19:23

antonio

antonio

Kan man inte avtala att alla ägare måste ge sitt samtycke för att en affärshändelse ska vara gällande mot alla ägare?

Säkert någon firmateckningsgrej man kan avtala.

Handelsbolag och kommanditbolag

Finns en del där om hur man kan avtala firmateckning samt vad som gäller mot tredje man...
Står att en bolagsmans rättshandling som är utanför sin befogenhet inte gäller mot bolaget om tredje person borde ha insett detta

Det intressanta vore om det existerar några som helst skatte/inkomst skillnader i dessa två bolagsformer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2006-12-13, kl 21:42

AlexanderP

AlexanderP

Tack för svaren

Det jag funderade på var vad som egentligen gällde om jag SJÄLV startade firman. Kan man som ensam starta handelsbolag eller är det enskild firma som gäller då?

Tack på förhand

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-12-13, kl 21:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Här finner du ett utdrag ur www.bolagsverket.se om handelsbolag:

"Handelsbolag och kommanditbolag drivs av två eller flera delägare (bolagsmän). Bolagsmännen kan vara fysiska eller juridiska personer. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Ett kommanditbolag är en särskild form av handelsbolag. I ett kommanditbolag ska det finnas minst en bolagsman med ett begränsat ansvar (kommanditdelägare) och minst en med ett obegränsat ansvar (komplementär)."

Ser inte varför du ska starta det som ett handelsbolag om du ska arbeta som enskild i företaget? Alternativt är då Kommanditbolag. men d finner mer info om det på bolagsverkets sida.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-12-13, kl 22:56

antonio

antonio

"Ett handelsbolag föreligger, om två eller flera har avtalat att
gemensamt utöva näringsverksamhet i bolag och bolaget har förts in
i handelsregistret.
Klicka på länken jag la in förut så hittar du mycket information om HB och KD

En enskild person kan alltså aldrig driva ett HB eller KB

En fördel med att vara med i ett HB med personer som sysslar med samma
sak som dig vore kanske stordriftsfördelar och dela kostnader som t.ex.
marknadsföring...

För enskilda firmor har jag inte mycket information om

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2006-12-13, kl 23:26

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Delade kostnader är egentligen den privata insatsen från sin egna ekonomi. Vilket vanligtvis tillförs i uppstarten av en verksamhet eller vid de tillfällen då verksamheten går så pass dåligt; att man måste undvika konkurs eller om företaget dvs de juridiska personerna försätts i konkurs. Egentligen ingen större fördel om bolaget avser att vara lönsamt. I övrigt ska en verksamhet oavsett form bekosta sig självt utifrån den egna omsättningen. Fördelarna kan vara dock att man har någon att bolla idéer med men där kan likväl finnas oliktänkande viljor.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat