Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förvärv av fastighet +skatt

Inlägg 1 av 2

2007-11-04, kl 21:37

AlexanderP

AlexanderP

Förvärv av fastighet +skatt

Jag har en fundering kring fastigheter. Ponera att jag skulle förävrva en fastighet med 7 hyresrätter och en total hyresintäckt på 350k samt en driftkostnad på 70k. utav dom 280k (För driftkostnaden går väl direkt utan att beskatta hyresintäckten?) som blir över vill man kanske sätta undan 80k för renoveringar. Kan man sätta in detta i en expansionsfond om man har fastigheten i en enskild firma (Är inte det nödvändigt eller kan man äga huset privat?)?

Av de 200k som är kvar vill jag plocka ut allt i vinst. Hur beskattas det? är det sociala avgifter ca 30% och sedan inkomstskatt som vanligt eller gäller något speciellt på fastigheter?

Tacksam för alla svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-11-05, kl 23:49

Ulf Erik

Ulf Erik

Om du har en fastighet med 7 hyresrätter har du antagligen haft en inköpskostnad på kanske 10 miljoner. På den del av fastighetskostnaden som avser själva byggnaden (ej tomtmarken) gör du en årlig avskrivning på 2 %, kanske ca 100 000 kr. Den avskrvningen minskar resultatet och därmed skatten.

Du kan vidare skjuta upp beskattning av max 30 % av vinsten genom att sätta av till en periodiseringsfond. Det är en skatteteknisk fondering som inte innbär att du behöver ha några fysiska pengar fonderade.

När du sedan gör en större renoveringar får du avdrag för kostnaderna och kan samtidigt lösa upp en del av av periodiseringsfonderna och därmed ligga på en jämn inkomst.

Den vinst du får över beskattas som inkomst först med sociala avgifter ca 21 % (av bruttoinkomsten) och sedan med kommunal- och eventuell statlig skatt (på nettoinkomsten efter avdrag för de sociala avgifterna).

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat