Inlägg 1 av
6
2011-09-19, kl 08:44
nystartat
Lämplig företagsform
Hej,
Har tänkt starta ett hobbyföretag då jag har en del projekt jag jobbar med på fritiden som ev kan leda till större saker så småningom. Det mesta är internet-relaterat och kommer även att ha möjligheter att dra in lite inkomster från t.ex. annonsering, sponsring och affiliate. Behöver även investera i en hel del utrustning och vissa löpande kostnader (webbhotel t.ex.) för dessa projekt.
Min huvudinkomst kommer från en fast anställning och kommer så vara tillsvidare. Dessa projekt är relaterade till dom arbetsuppgifter min fasta anställning omfattar och tanken är hobbyföretag både skall fungera som en form av vidareutbildning och kanske på längre sikt bli något större.
För att kunna ingå avtal och annat så skulle jag bli väldigt tacksam för tips om lämplig verksamhetsform att börja med. Vill kunna separera min privata ekonomi från hobbyverksamheten men även undvika riskera krånglig administration, onödigt höga skatter och annat som krävs för att driva eget.
Vad finns det för lämpliga alternativ och hur enkelt är det att t.ex. byta bolagsform vid senare tillfälle?
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
6
2011-09-19, kl 10:43
mikaelgreen
Förmodligen är det enskild firma du bör använda. Det finns även en smått obskyr form som kallas "hobbyverksamhet", men skillnaden mot EF är rätt små. Har för mig att du t ex inte behöver momsregga hobbyverksamhet under ett visst belopp (men då får du ju inte heller momsavdrag), men det är betydligt enklare att få bra information om EF och inte nödvändigtvis sämre eller krångligare på något sätt.
Det är lägre skatt för EF och betydligt billigare och enklare att starta än AB. Antar att du inte kommer att ha så höga risker såhär i början, så enda nackdelen med EF kontra AB är att skillnaden mellan privat och företag är tydligare i AB.
Bloggade förra veckan om just valet av bolagsform, så om du vill ha mer detaljer kolla in
http://www.accountfactory.com/blog/att-valja-bolagsform/
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
6
2011-09-19, kl 18:40
Marcus Björk
Du bör nog vara lite försiktig med att extraknäcka som egen med arbetsuppgifter som är relaterade till ditt vanliga jobb. Är du privatanställd så kan det bli lite tråkigt, det allmänna spelar det nog ingen roll men du bör nog informera chefen,
Marcus
Marcus Björk
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
6
2011-09-19, kl 21:14
nystartat
@mikaelgreen: Jepp, EF ser ut att vara lämpligaste formen för mig. Visserligen kommer nog värdet på den utrustning jag behöver att överstiga kravet för AB ganska snabbt, men då kommer ju helt andra krav på administration och annat in också. Momsen vill jag ju kunna dra av så hobbyföretagsformen är inte att tänka på.
@Marcus Björk: Nån konkurrens med min fasta anställning är det inte tal om. Dom känner dessutom redan till flera av dom projekt jag jobbat med. Ej heller är det något extraknäck. Det handlar snarare om att testa olika idéer och även skaffa erfarenhet som jag har nytta av inom jobbet.
Dock eftersom det finns så många möjligheter att tjäna pengar via nätet runt det jag håller på med, så vill jag att det dels inte gå miste om dom möjligheterna och även se till så att det går rätt till.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
6
2011-09-19, kl 21:31
mikaelgreen
OK, nu var jag tvungen att kolla upp det där med hobbyverksamhet lite. Vad jag kan se är det följande skillnader mot EF:
* Båda är självständiga och varaktiga, men hobbyverksamheten har inget vinstsyfte
* Du behöver inte deklarera den om du visar underskott
* Du har "anteckningsskyldighet" (spara alla handlingar) istället för "bokföringsskyldighet" (riktig bokföring)
* Du få endast dra underskott mot framtida överskott och endast spara underskott i fem år. I EF kan du de fem första åren även dra underskott mot inkomst av tjänst, annars kan underskott sparas så länge du driver verksamheten.
* Moms ska endast redovisas om du omsätter mer än 30 000 kr/år.
Du har helt rätt att AB kräver mer admin än EF. Plus att du måste undvika att förbruka egna kapitalet i AB för att undgå personligt ansvar vid ev konkurs. Mycket enklare med EF. Och lägre skatt upp till vinster på ca 600 tkr/år.
/Micke
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2011-09-19, kl 21:54
nystartat
Tack för informationen Micke. EF får det bli, lite bökigare kanske men helt klart väger fördelarna mot dom begränsningarna hobbyverksamheten har över. Möjligheten att dra av mot inkomst av tjänst är ju heller inte helt fel.
Tack också för länken till till blogginlägg, helt klart upplysande. Framförallt då jag precis återvänt från att ha bott utomlands i drygt 10 år så har du sparat väldigt mycket tid för mig :)
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat