Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring, enskild firma.

Inlägg 1 av 2

2011-09-27, kl 16:14

Vicko

Vicko

Bokföring, enskild firma.

Jag är hyffsat med på noterna vad gäller bokföring för ett aktiebolag. Det fina med AB är ju att det finns en klar skillnad mellan företag och privatperson. Men med en enskild firma är det inte lika tydligt. Jag har baskunskaperna i bokföring. Dvs. jag kan föra löpande bokföring och med lite tid även få till ett årsbokslut. Iaf för ett AB.

Men vilka skillnader finns när där man bokför åt en enskild firma? Vad är viktigt att tänka på? Hur håller man isär ekonomin (företag & privat) i bokföringen samt gör avstämningar etc?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-10-13, kl 12:36

stifor

stifor

Citat:

Ursprungligen postat av: Vicko

Men vilka skillnader finns när där man bokför åt en enskild firma? Vad är viktigt att tänka på? Hur håller man isär ekonomin (företag & privat) i bokföringen samt gör avstämningar etc?

Den stora skillnaden är hur det egna kapitalet, lön till firma-innehavaren och bokslut hanteras.

Lön till ägaren i AB motsvaras av "Eget uttag" i EF. Eget uttag innebär att egna kapitalet minskas. I bokslutet beräknas och bokförs aldrig någon skatt i EF.

Bästa sättet att hålla isär ekonomin från det privata i EF är att ha ett/flera separata bankkonton där endast transaktioner rörande firman sker.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat