Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av aktiekapital - Datum?

Inlägg 1 av 2

2011-10-13, kl 19:12

Vicko

Vicko

Bokföring av aktiekapital - Datum?

Jag har en riktigt klurig verifikation. Att kontera den är inga problem men jag har problem med att välja rätt datum för den.

Det gäller aktiekapitalet som sätts in vid start av ett AB. Man sätter ju in aktiekapitalet på ett bankkonto innan man blir godkänd och registrerad hos bolagsverket. Räkenskapsåret startar också den dag då man blir registrerad.

Men pengarna sattes in på bankkontot innan räkenskapsåret startade och kan därför inte bokföras på "rätt" datum. Jag antar att man ska låta bokföringsdatumet vara den första dagen på räkenskapsåret? Men hur gör man då med verifikationen(På den står det ett datum utanför räkenskapsåret.)?

Tusen tack i förväg!! :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2011-10-19, kl 21:20

mikaelgreen

mikaelgreen

Tycker personligen det inte är så viktigt. Sätt den på räkenskapsårets första datum.

Man kan ofta göra rätt många förenklingar och "avrundningar" i bokföringen, så länge man inte förändrar den "rättvisande bilden" av företagets ekonomi eller uppenbarligen försöker göra konstiga avdrag eller så. Det är alltså inte så viktigt på millimetern.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat