Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hjälp med att starta eget!

Inlägg 1 av 3

2012-02-22, kl 20:14

acgm

acgm

Hjälp med att starta eget!

Hej!
Har tänkt att starta eget, en enskild firma. Jag ska importera varor från länder utanför EU och sedan sälja varorna via en e-butik här i Sverige.

När jag nu börjat kolla närmare så ser jag att det inte ser ut att bli så lönsamt eftersom man drar av 31% i egenavgifter och 30% i skatt (om jag förstått det rätt). Eftersom min idé inte är tänkt att bli något som jag ska leva på så blir jag fundersam över detta. Kommer jag verkligen tjäna något på det?

Eller finns det andra sett att driva en e-butik på? Jag kanske inte behöver starta en enskild firma utan att jag bara ansöker om f-skatt (om det går utan företag)?

Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!

Mvh Alexander

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-02-23, kl 08:46

vitorm

vitorm

Jag tror det finns något som heter passiv näringsverksamhet. Om du bara har en webbutik och inte jobbar på fulltid med den så borde det räknas som det? Någon som kan det här kan ju rätta mig.

Då blir det en särskild löneskatt på 24% istället för 30% i egenavgifter.

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-02-24, kl 09:36

larsarenander

larsarenander

En e-butik är som vilken butik som helst och skv kommer att granska dessa inom ett par månader. Du har rätt i att man drar en massa men man ska först dra av alla kostnader så det är inte säkert att det blir så mycket över, De första åren kan man även ha underskott.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat