Tänkte bara börja med att säga att jag håller med dig. Det är väldigt dålig information om hur saker och ting fungerar tycker jag. De lyckas krångla till de mest enklaste av förklaringar på ett sätt som är skrattretande.
Jag som är 19 år och inte har någon utbildning när det gäller ekonomi skulle kunna skriva ihop en bättre förklaring än vad skatteverket har gjort.
Tycker även att reglerna är onödigt krångliga. Varför göra det krångligt när man kan göra det enkelt. Vi lever på 2000-talet och om jag fick bestämma så skulle reglerna kunna bli mycket enklare. Varför kan inte Reinfeldt bara skapa en lag som säger: Alla företag ska betala exakt 50% skatt på all sin vinst?
Jag ska försöka svara lite på dina frågor i allafall. Det är såhär jag har tolkat det genom att ha sökt runt på nätet osv. Det kan vara en del fel. Någon som kan det är bättre kan ju rätta mig om jag skrivit något knas. Jag försöker i allafall förklara det enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av: tenacismithia
1. Vad blir det för skatter/avgifter att betala?
Det finns fyra olika "avgifter" skulle jag säga: moms, egenavgifter, kommunalskatt och statlig skatt.
1. Momsen brukar ligga på 25% du kan läsa om vad det ligger på för dig på skatteverkets hemsida.
När du säljer något, får kunden betala moms på tjänsten/varan till dig. När du köper något till företaget så får du betala moms till det företaget du köper ifrån. Det kallas utgående och ingående moms. Du ska betala ingående-utgående moms till staten. Exempel: du köper varor för 100kr och säljer varor för 500kr. Det är 25% moms på alla av dessa. Hur mycket moms ska du betala till farbror Reinfeldt?
Ingående moms=500*0.25=125kr (momsen som dina kunder betalar till dig)
utgående moms=100*0.25=25kr (momsen du betalar till andra företag)
125-25=100kr (momsen du ska betala till staten)
svar: du ska betala 100kr i moms till staten.
2. Egenavgiften ligger normalt på 28.97%. Om du är under 26 år så ligger den på 14.88%. Om du är över 65år så ligger den på 10.21%.
(Jag utgår från att du kommer skapa en egenfirma) Du betalar egenavgiften på vinsten. Du ska även dra bort 25% av vinsten innan du räknar ut egenavgifterna. Det kallas schablonadrag. Om du har reducerad egenavgift så är schablonavdraget något lägre. Om du är under 26 så är det: 14%
Exempel:
Du är under 26 år och har intäkter/utgifter enligt följande:
intäkter: 500kr
utgifter: 100kr
vinst: 400kr
schablonavdrag (14%, 0.14*400): 56kr
Nettointäkt efter schablonavdrag: 344 kr
Egenavgifter att betala (14.88%): 344*0.1488=51 kr
Svar: du ska betala 51kr i egenavgifter.
3. kommunalskatten är lite olika för olika kommuner men brukar ligga på 30%. Du ska betala den på vinsten.
4. statlig skatt behöver du inte bry dig om än tror jag. Den är noll om du tjänat mindre än 414 000kr om året. Om du tjänat mellan 414 000 och 548 300 är den 20% om du tjänar mer än 548 300kr är den 25%.
Du behöver inte kunna allt det där. Skatteverket har ett formulär du kan fylla i som räknar ut skatterna åt dig. Det finns även bokföringsprogram som sköter det mesta åt dig. Du måste dock ha en liten förståelse.
Citat:
2. Givetvis vill jag ha eventuell inkomst på mitt egna bankkonto, där hamnar pengarna rätt kvickt. Ska det dras någonting mer för att "pengarna lämnar verksamheten" till ägaren (mig)?
Om du har en egenfirma är svaret Nej. Det finns ingen skillnad mellan dig och din firma. All vinst är dina pengar som du kan ta ut hur du vill.
Citat:
3. Ett citat från Skatteverket:
"Jag har startat ett företag. Hur betalas mina socialavgifter om jag har F‑skatt?
Du betalar själv dina socialavgifter som egenavgifter och allmän löneavgift om du bedriver näringsverksamheten aktivt. Det vill säga om du i princip ägnar dig åt ditt företag minst en tredjedel av den normala arbetstiden för en heltidsanställd."
Vad menas här? Om jag sitter och knåpar med Photoshop 45h varje månad och säljer därefter (som då är under en tredjedel av den normala arbetstiden för en heltidsanställd) - slipper jag egenavgifter då och behöver bara betala 30 % skatt, hur funkar det?
Nej, man får betala 24.26% i särskild löneskatt istället för egenavgifter om ens verksamhet räknas som passiv näringsverksamhet. Vilket är högre än 14.88% som egenavgifterna är om du är under 26 år.
Som jag skrev i början är jag inte 100% säker på allting. Det är min tolkning efter att ha läst runt på nätet osv. Det kan vara lite felaktigheter. Rätt mig gärna om jag har fel.
http://www.vitorm.se/