Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatteavdrag för enskild firma och privat?

Inlägg 1 av 2

2012-03-26, kl 23:45

Norman

Norman

Skatteavdrag för enskild firma och privat?

Min fru är både anställd och har enskild firma på deltid, som ska köpa en dyr maskin att dra av före skatt. Säljaren har leasing hyrköp eller kontant. Det kan bara dras av i företagsbiten till 100%?

Osäkert i så fall om inkomsterna täcker utgifterna så man får ta av pengarna från anställningen.
Enda lösningen jag ser är att man köper den för lånade pengar, drar av all ränta som kan täckas av företaget och resten som ränteavdrag privat.

Verkar det optimalt, finns en bättre lösning, ett AB kanske?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-04-01, kl 10:23

Entreprenören

Entreprenören

Hej
Om du vill dra av all ränta, men företaget inte har råd, kan du låna privat, och sedan låna ut till företaget. Då kan du dra av låneräntan på det du lånar privat, och reglera räntan mot företaget, så att det täcks av resultatet.

Men jag skulle välja att låta företaget ta lånet, och betala räntor. Om företaget inte klarar att betala alla räntor likviditetsmässigt kan du lägga in eget kapital, eller låna till företaget och då ta ränta på det lånade beloppet - kostnad för företaget, intäkt för dig. Företaget går då med förlust, men det är inte farligt eftersom du kan dra av förlusten mot inkomst av tjänst om det är nystartat - högst fem år, eller mot kommande års vinst om du haft företaget längre tid.

Du kan inte låta företaget ta lån, och sedan dra av en del av räntan privat rakt av. Men företaget bör ta lånet eftersom du då betalar ränta och amortering med bruttopengar.

MVH
Arto

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat