Inlägg 1 av
6
2012-04-03, kl 10:43
RichardL
fråga kring egna insättningar och uttag
Hejsan,
ny medlem här. Har under en tid försökt få svar på en fråga jag har kring egna insättningar och uttag av dessa,
men gått bet både i forum, hos skatteverket och bekanta. Hoppas att ngn i detta forum sitter på information som kan hjälpa.
Följande föreligger; jag har haft enskild firma som musiker sedan 2010. Under dessa två år har jag varje år haft ca 20.000 (ex moms) i inkomster, men 60.000 i kostnader (inköp) som jag bekostat med egna insättningar ur "egna pengar".
Firman har alltså vid ingången av 2012 en skuld till mig på ca. 80.000.
Min fråga är HUR tar jag ut/betar av detta ur firman under 2012? Jag har fått motstridiga uppgifter.
Låt oss säga att jag fakturerar 20.000 i vår, alltså en vinst i firman.
Låt oss sedan säga att jag inte tänker göra några inköp för desa pengar (eller har andra utgifter).
Då har jag fått följande bud;
a.) Jag kan plocka ut hela 20.000 "rent" som egenuttag, som då kvittas mot firmans skuld till mig.
dvs vid årets slut kommer resultatet att vara 0kr (ingen skatt att betala in till skatteverket), och firmans skuld
till mig är nu 60.000
b.) Jag kan bara plocka ut den del av 20.000 som inte skall vinstbeskattas 2013, t.ex att jag kan plocka ut 10.000,
och sedan för att vara säker sätter över resterande 10.000 på mitt skattekonto.
Vilket av ovanstående stämmer? (om något).
Och en sista följdfråga. Om B.) är sant, hur bokför jag att dessa 10.000 plockas just från firmans skuld till mig,
och inte som "allmänt" egenuttag (dvs "lön" för enskild firmaägare).
Tacksam för svar!
//Richard
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
6
2012-04-11, kl 23:10
stifor
Mycket beror på hur du har gjort med de förluster du haft under de två tidigare åren. Antingen så har du outnyttjade underskott på 80.000 eller så har du kvittat förlusten mot inkomst av tjänst och har då inget underskott kvar.
Ifall du har outnyttjat underskott så kan du plocka ut 20.000 som eget uttag. Ifall du däremot kvittat bort förlusten tidigare år så kommer du under sista året att ha en vinst på 20.000 och den kan du inte spendera helt och hållet eftersom du ska betala skatt ifrån den (hur mycket är en helt annan fråga).
När det gäller egna uttag så debet-bokförs dessa och motkonto på kredit-sidan är bankkonto eller liknande.
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
6
2012-04-29, kl 21:21
Balansekonomi
Hej! Du har ett underskott på 80 000 kr vid ingången av år 2012 som du inte har utnyttjat på något sätt innan. Företaget är alltså skyldig dig 60 000 kr alltså de pengar som du själv har satt in i företaget. De andra 20 000 får du "rulla" och kvitta mot framtida vinster. Bara för att du gör ett förlustår innebär det inte att du kan ta ut dessa pengar.
Du kan ta ut de pengar som du har satt in i företaget, detta kan anses som ett lån till företaget.
Hoppas du blev lite klokare!
Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
6
2012-04-30, kl 23:19
sven74
Jag skulle vilja beskriva på detta sätt. (håller f.ö med tidigare svar.)
1. Egen insättning/Eget uttag i Enskild firma påverkar inte vinsten (och således inte heller skatten).
2. Tidigare "sparade" förluster kan kvitteras mot vinst (max. 100.000kr.)
www.kvitto-online.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
6
2012-05-16, kl 17:24
archaon
Hej
jag står under liknande "fall"
Hur bokför jag rent praktiskt detta?
Egna uttag mot ?
Är det så lätt som Egna uttag mot tex kassa och ta pengarna ?
Tacksam för svar
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2012-06-11, kl 23:36
Balansekonomi
Citat:
Ursprungligen postat av: archaon
Hej
jag står under liknande "fall"
Hur bokför jag rent praktiskt detta?
Egna uttag mot ?
Är det så lätt som Egna uttag mot tex kassa och ta pengarna ?
Tacksam för svar
Japp! Du tar och krediterar kassa 1910 och debeterar egna uttag 2013, klart.
Mvh Thomas
Redovisningskonsult-Balans
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat