Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Aktiekapitalets storlek

Inlägg 1 av 3

2013-01-17, kl 00:02

goldmann

goldmann

Aktiekapitalets storlek

Vi är nystartat konsultbolag med fyra anställda, beräknade intäkter på 4-5 milj kr under 2013, största utgifter är löner, lokaler. Vi har nu ett aktiekapital på 50 tkr men vi får förslag att höja det till 100 tkr eller 200 tkr, vad är fördelarna med detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-01-17, kl 01:58

xiro

xiro

- Ni får lite större marginaler, ni får inte förbruka mer än hälften av eget kapital, annars blir bolaget likvidationspliktigt.

- Det ser bättre ut på papper om ni ska till banken och be om lån/kredit.

Jag skulle inte oroa mig så mycket om 50´eller 100´ i aktiekapital.
Faran jag ser är att ni kommer att ha anställda, jag antar att dessa kommer att vara konsulter. Ni måste ha tillräckligt med rörelsekapital för att klara av perioderna mellan utbetalningar av lön (+ avgifter/skatter) och inbetalningar från era kunder. Ni måste kunna betala löner oavsett om era kunder betalar eller inte betalar till er.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-01-21, kl 00:11

Balansekonomi

Balansekonomi

Citat:

Ursprungligen postat av: xiro

- Ni får lite större marginaler, ni får inte förbruka mer än hälften av eget kapital, annars blir bolaget likvidationspliktigt.

- Det ser bättre ut på papper om ni ska till banken och be om lån/kredit.

Jag skulle inte oroa mig så mycket om 50´eller 100´ i aktiekapital.
Faran jag ser är att ni kommer att ha anställda, jag antar att dessa kommer att vara konsulter. Ni måste ha tillräckligt med rörelsekapital för att klara av perioderna mellan utbetalningar av lön (+ avgifter/skatter) och inbetalningar från era kunder. Ni måste kunna betala löner oavsett om era kunder betalar eller inte betalar till er.

Hej! Vill bara komplettera ditt inlägg som är helt rätt, men;
Misstänker man kapitalbrist är man skyldig att göra en kontrollbalansräkning och om styrelse anser att det ska skjutas till mer i aktiekapital så kan man göra detta som ovillkorat aktieägartillskott. Här har man då en tidsfrist på 8 månader att återställa det nominella aktievärdet.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat