Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Omsättning utan företag?

Inlägg 1 av 5

2014-04-14, kl 23:34

mabera

mabera

Inlägg: 3

Omsättning utan företag?

Har fått erbjudande att bli återförsäljare (Europa) till ett företag i Australien. Kommer enbart ha en mindre verksamhet till att börja med, men har hört att man inte måste registrera företag och redovisa skatt innan man uppnått en viss omsättning? Låter för bra för att bara sant, eller?

När det tar emot kämpar jag lite till!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2014-04-27, kl 20:48

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Ja, i princip. Bra att veta att vissa kurirföretag t.ex. bara skickar paket till företag och inte till privatpersoner och att hantering av olika saker. Du behöver i och för sig inte registrera ett namn i början (Bolagsverket) utan bara registrera dig hos Skatteverket (Skatteregistrering). Du kan deklarera att omsättningen blir noll men då blir du inte registrerad för moms. Och är du inte registrerad för moms måste du betala införselmoms på leveransen från Australien när den kommer - utan att kunna dra av den, dvs det blir en kostnad som konkurrenterna inte har. 25% dyrare inköp!!! Registrerat företag får tillbaka den moms de betalar (men betalar in momsen man tar ut).

Dessutom med företag kan du dra av alla dina kostnader för inköp, transporter, data, osv. Utan företag och utan avdrag blir din produkt dyr - så frågan är om du då kan sälja den. En "typisk" importör lägger på 35% om de säljer vidare till butik, men du har redan förlorat 25% på momsen och om du sedan inte kan dra av dina inköps och kringkostnader lär du inte kunna sälja varorna till rimligt pris.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2014-04-27, kl 20:58

mabera

mabera

Inlägg: 3

Tack för svaret! :)
Var en del jag inte visste eller tänkt på.
Med ett registrerat företag kan jag alltså inte köpa/importera från en privatperson eftersom jag då inte kan dra av momsen?

När det tar emot kämpar jag lite till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2014-04-27, kl 22:12

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Du kan inte importera från land utanför EU oavsett avsändaren är privatperson eller företag. Inte om du inte vill "åka på" 25% tull som DU betalar.

(Inom EU kan du bara importera momsfritt om både du och avsändaren är momsregistrerade företagare.)

Registrerad företagare skall hantera momsen. Får tillbaka det man lägger ut och betalar det man får in. Men slutsumman blir noll. Som privatperson betalar du moms men kan aldrig dra av.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-05-12, kl 22:02

mabera

mabera

Inlägg: 3

Kan jag som företag köpa varor från privatpersoner i Sverige?
Behöver tips på ett bra och enkelt bokföringsprogram också?

När det tar emot kämpar jag lite till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat