Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Företagsbil

Inlägg 1 av 1

2014-07-28, kl 08:14

Grunna

Grunna

Inlägg: 1

Företagsbil

Hej,
Jag bedriver näringsverksamhet (enskild firma) på två orter och har hittills haft privat bil men funderar nu på att skaffa en pickup istället. Mina funderingar är:
1.Tidigare har jag gjort avdrag (18.50 kr/mil) för tillsynsresor till min skogsfastighet som ligger ca 50 mil från den ort där jag bedriver min huvudsakliga verksamhet (snickeri & fastighetsskötsel). Hur fungerar detta om jag istället använder min företagsbil?
2.Jag kommer eventuellt att hyra ut bostadshuset på skogsfastigheten. Kan jag nyttja tillsynsresor även när jag åker och underhåller bostadshuset och skulle jag vinna något på att inkludera bostadshuset i näringsverksamheten?
3.Jag kommer troligen att använda företagsbilen även privat. Fördelningen tjänste/privatkörning bedömer jag till 70/30. Hur gör man lämpligast i ett sådant fall vad det gäller drivmedel ur ett skatteperspektiv, skilda bensinkort, betala allt drivmedel privat, eller låta företaget betala drivmedlet?

Svara Svara med citat