Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Starta grossistföretag som ung

Inlägg 1 av 6

2014-09-15, kl 21:50

ErikStrand

ErikStrand

Inlägg: 2

Starta grossistföretag som ung

Hej!
Mitt intresse för att starta ett grossistföretag har växt inom mig nu ett tag då min systers pojkvän har berättat flertal gånger hur han startade ett som 16 åring redan och fick affärerna att blomstra.

jag har planer på att gå i hans fotspår nämligen köpa delar i containrar som kommer från andra länder med elektroniska apparater för att sedan sälja vidare till ett högre pris.
Har givetvis planerat att prata med han om en potentiell starthjälp gällande kontakter och tips m.m men vill helst driva allt själv.

Går andra året på gymnasiet med inriktning ekonomi så grundläggande saker som bokföring etc. har jag kunskap om men funderar mer på vad som skulle krävas för startkapital, tips på ett långsiktigt och hållbart varumärke/företag som inte skulle kräva allt för många timmar om dagen.

Även fundering på att starta företaget tillsammans med kompis för att fördela och effektivisera arbetet då studierna måste finnas tid för.
Har ni några tips på att skapa sig kontakter och vad man bör tänka på innan man ens sätter sig ner och börjar planerat ett sådant här företag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2014-09-16, kl 03:09

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

Hej,

Det låter som en lysande ide, men tror nog att du tänker lite för stort här nu.

Vem vill inte dra igång en grossistverksamhet, köpa containrar och sälja dyrare?

Det låter kanske enkelt, men det är MYCKET MYCKET MYCKET svårare än det låter. Jag har personligen hållt med med import från kina i över 10 år och fortfarande inte riktit satsat på det du vill göra. Jag skulle rekommendera detta.

1. Du behöver troligtvis runt 500.000-1.000.000kr för en container full med elektronik, bara själva kostnaden av lasten är runt 4000$ för att få den till Sverige.
2. Du måste personligen besöka kina ett visst antal gånger tills du hittar någon leverantör/fabrik att samarbeta med (Om du nu inte får hjälp av den kontakten du hade) för kiner är otroligt duktga på att ta andra personers pengar, och det värsta utav allt är att man inte kan göra ett dugg åt saken.
3. Du måste planera, organiser, starta import/export bolag, välja sortiment, hitta kunderna(Rekommenation är och hitta dem i förväg) så att du har det sålt så fort det är i Sverige.

Listan kan nog göras lång... Vill inte låta negativ eller döda några drömmar, men det hade nog låtit mer vettigt med och kanske skapa en webbutik där du satsar några tusenlappar och köper hem en del elektronik och påbörjar försäljningen på det vister. Vi du ta steget till nästa nivår är att du börjar besöka företag som kan tänka sig och köpa dessa elektronik produkter, de stora jättarna kan du glömma, då de själva inte beställer 1 container utan 1000st på en gång och ha även 1/1000 på priserna som du skulle få.

Sedan ska vi inte tala om alla lagar och allt annat trams som finns, skatter, tull, införsel utav elektronik etc etc.

Det är inte så lätt som det låter.

Dock kan jag rekommendera detta, jag är idag 28år, jag började importera från kina när jag var 15år utan någon som helst hjälp, en dator och internet uppkoppling och very bad english.

Besök www.alibaba.com eller www.aliexpress.com, titta igenom och kolla vilka produkter du skulle vilja sälja här i Sverige.

Sedan beställer du hem nägra eller en utav varje produkt hem till sverige, dock måste du regga bolag för annars stoppas det i tull om det är för mycket proldukter. Börja sälja dessa via en egen webshop som du enkelt bygger upp nu för tiden utan några som helst tidigare erfarenheter. Sälj på tradera, fyndiq och blocket. Det är nog i den änden du får börja...

Om det nu inte är så att du har en pappa som är mångmiljonär och har gjort affärer hela livet, men tyckte även att du skrev och sa att du vill göra jobbet själv. Då är det inte så enkelt och beställa en container med elektronik för att sälja vidare. Tnk om det vore så enkelt, varför skulle inte alla spara pengar och göra det? Jo för det är ett utav det svåraste som finns och göra inom affärer och business. Import och export, speciellt i sådana kvantiteter och stora summor som du talar om.

Det går inte och bygga upp ett hus utan och lägga basen först, så stop dreaming och följ dessa råd så kan jag lova dig att du kommer att tjäna en hel del pengar som du sedan kan investera om några år, när du även fått tillräckligt med kunskaper inom import och även vet hur kineserna fungerar, för dem är riktiga jäklar dem när det gäller affärer. De kan lura dig på alla dina pengar på 2 sekunder och du har förlorat allt.

Hoppas att du inte tar detta fel, jag skulle inte lägga ner så mycket tid på att skriva hela detta inlägget om jag bara ville vara negativ och döda din dröm, ha kvar drömmen, men börjar smått och bygg upp istället. Det finns ingen annan möjlighet! Jo, om du är en brat som sagt!"



All lycka!

Skriv PM om hjälp önskas. Har importerat länge från kina och hongkong och har väldigt bra kontakter där borta som inte luras och tar alla ens pengar.

Ödmjuka hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2014-09-28, kl 19:16

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Varför inte läsa en gratis onlinekurs: http://www.stpr.midlandtac.nu/

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2014-12-11, kl 08:09

TheoErikssonKina

TheoErikssonKina

Inlägg: 2

Som nämnt ovan, alibaba.com och aliexpress är en bra start.

Tips är att hitta produkter som konsumenter faktiskt köper/trender.
Kolla på terapeak.com(finns gratiskonto i 7 dagar) för att se statistik över vilka och hur mycket en viss kategori av produkt säljer på ebay och amazon. På detta sätt får du lite mer fakta bakom ett inköp.

När du väl har hittat en intressant produkt, använd dig utan googles keyword planner tool för att se hur många som faktiskt söker efter liknande eller likadana produkter online, i vald geografisk försäljningszon.

Och försök ha intresserade köpare klara före du beställer, så du inte lägger pengar på en batch som blir liggandes.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2015-06-01, kl 17:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har ett bra utgångsläge ung med ekonomiutbildning, Jag hade samma i mitten på 60-talet vilket jag dagligen har nytta av, till och med just nu då vi fick lära oss att skriva på maskin. Första året manuellt och på slutet IBM kula. Men nu förbi stenåldern. Börja med en enskild firma och smyg igång lite försiktigt och ta absolut inte in någon mer i företaget Låt kompisen också starta ett företag i stället. TA sedan råd av någon med erfarenhet hur du ska lägga upp det hela innan du överhuvudtaget startar företaget.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2015-06-07, kl 08:12

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Lars, lite för gammal tråd.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat