Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Ge mig lite råd tack ?

Inlägg 1 av 5

2015-05-22, kl 13:57

maggan62

maggan62

Inlägg: 32

Ge mig lite råd tack ?

Har sedan två år tillbaka en lite firma vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag syr år folk och även en hel del hästrelaterade saker. Det går bra men inget jag kan leva på, fortfarande går det inte med vinst. Man kan säga att jag utför min hobby på laglig väg ;) Men det senaste halv året har jag börjat med en ny produkt som går lysande och jag har mer beställningar än jag någonsin hade trott. Jag har inte tagit ett enda lån utan har sålt och köpt in lager eftersom . Grejen är den att jag skulle behöva ha mycket mer grejor hemma, som det är nu fattas det alltid någon färg eller sak och jag måste hela tiden göra småbeställningar. Jag måste dessutom beställa från utlandet eftersom det inte finns att få tag i Sverige. Vad jag funderar på är om det skulle vara smart att ta ett lån för att få ihop ett störe lager eller ska jag fortsätta med att ta från kontot och köpa in så fort jag får ihop lite där ? Det tar ju väldigt lång tid att få ihop en vinst på detta viset. Någon som fattar vad jag menar och kan råda mig ??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2015-05-25, kl 20:42

niklase

niklase

Inlägg: 191

Ett lån kan du ta, men se till så du får igenom en riktigt bra ränta... ev. lägger du på räntant av lånet på dina produkter så det betalar sig själv.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2015-06-07, kl 07:35

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Innan du tar lånet: Gör en riktig affärsplan med budget och se om det går ihop i alla fall teoretiskt. För tar du lån och det inte fungerar är det ju inte nått bra. Men ser det bra ut - prata med någon som kan detta och be denna att kolla din affärsplan. Ser det fortfarande bra ut - ta lånet.

Sagt UPA.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2015-06-09, kl 14:12

Inspirenör

Inspirenör

Inlägg: 2

Hej!

Om du gjort planeringen och ser att det fortfarande verkar vara ganska tryggt att köpa in större kvantiteter från dina leverantörer, och du tycker det vore kul att jobba mer med denna syssla (kanske göra det deltid till och med?) så är det nog en bra idé att ta lån.

Du skulle då också kunna låna ut pengar från dig som privatperson till din enkilda firma om du vill, och kunna få marknadsmässig ränta eller lägre om du vill gynna verksamheten i början.

Annars är det vanligt att uppstartsföretag får ett lån som banken och Almi delar på, men då kommer nog räntan vara ganska hög.

Berätta gärna mer om hur det går! :)

--
http://inspireneur.se/ - Ett nätmagasin fyllt av intervjuer med personer som har genomfört sina idéer!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2015-06-09, kl 23:24

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att du har ett undrskott i din verksamhet är inget negativt utan det är en trygghet för den dagen då det går riktigt bra eller SKV påstår att några avdrag inte är giltiga då är det bra att ha ett underskott att ta av tills man får rätt. Själv har ett sådant och bråkar nu i Högsta förvaltningsrätten över att SKV stulit pengar från mig ägnat sig åt grovt myndighetsmissbruk urkundsförfalsning grovt bedrägeri samt trolöshet mot huvudman , i detta fall staten. Man har även en gång stängt av mig på grund av barnledighet enligt lag. Det här är lite vad jag råkat ut för som företagare i Sverige även fast jag är företagsexpert, och jag är inte ensam, men mer därom vid senare tillfälle. Det gäller i sådana fall att klona sig.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat