Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Förlängt räkenskapsår för AB vid uppstart

Inlägg 1 av 6

2015-06-24, kl 08:07

rillelundstrom

rillelundstrom

Inlägg: 5

Förlängt räkenskapsår för AB vid uppstart

Hej

Jag kommer inom kort (efter 1 Juli) starta ett AB och vill ha första räkenskapsåret förlängt (1 Juli 2015 - 31 December 2016) och efter det ha räkenskapsår 1 Jan - 31 Dec.

Att jag ska ha 1 Jan - 31 Dec kommer jag ange i bolagsordningen.

Har även förstått att jag i ett AB kan skicka in en anmälan när som om att ändra räkenskapsår och att detta medför en ändringskostnad.

Men min fråga är, kan jag redan vid bolagsstart ange förlängt räkenskapsår så jag slipper betala ändringsavgift och klabba med det senare, och isf hur?


Stort tack på förhand!
/ Rickard

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2015-06-24, kl 13:31

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det blir ingen extra kostnad vid start av bolag den 1 juli vilket är ett klokt beslut men varför inte starta en eenskild firma istället till att börja med då kan du använda inkommande pengar på ett helt annat sätt och är inte omsättningen mer än 1 million så kan du ha 1 momsbetalning under hela perioden. Detta säger jag med egen erfarenhet av både AB, HB och enskild firmaunder mina snart 50 år som företagare.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2015-06-24, kl 17:09

rillelundstrom

rillelundstrom

Inlägg: 5

Tack för info, men AB är rätt för mig av olika anledningar.

Däremot vet jag inte HUR jag ska gå tillväga för att ange 18 månader som första räkenskapsår.

Ska jag låta det stå 1 Jan - 31 Dec i bolagsordningen eller kompletera där med något gällande första året. Eller hur/var anger jag det vid bolagsstart (för att slippa avgiften för att göra det senare)


Tack på förhand

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2015-06-25, kl 00:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Exakt hur du gör idag vet jag inte men ring SKV och fråga samt om svaret är bra be att få det meilat eller skrivet. Det är ju trots allt de som senare ev. granskar. Det brukar finnas på blanketter särskilda upplysningar. I så fall skriv från första juli 2015 till 31 december 2016 som första verksamhetsår. Viktigt ta en kopia på din inlämning av företag.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2015-06-27, kl 20:17

rillelundstrom

rillelundstrom

Inlägg: 5

Jag frågade Skatteverket och fick detta svar (tänkte jag skulle dela för info)

"Hej!


Om du bildar ett aktiebolag den 1 juli eller senare under året så lägger Bolagsverket automatiskt in förlängt räkenskapsår. Ni anmäler bara till Bolagsverket att ni ska ha kalenderår som räkenskapsår när ni registrerar bolaget hos dem. Skatteverket får uppgiften om bokslutsdatum från Bolagsverket.


Kontakta Bolagsverket för mer detaljerad information om hur anmälan går till."

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2015-06-28, kl 02:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Då har man tagit bort det tidigare att det blev bara fram till 31 dec. 2015. Fantastiskt SKV har tänkt en tanke.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat