Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Mässor, Konferenser & Affärsresor

SUF eller AB

Inlägg 1 av 8

2012-11-13, kl 08:59

mise

mise

Inlägg: 1

SUF eller AB

Registrera SUF bolag? Hur ställer sig skatteverket till det. Inga 50.000kr i insats!
Verkar vara en möjlighet för de som ej har något aktiekapital!?
Eller finns de några hinder på vägen? Vad i så fall?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2013-01-08, kl 18:07

markuseriksson

markuseriksson

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: mise

Registrera SUF bolag? Hur ställer sig skatteverket till det. Inga 50.000kr i insats!
Verkar vara en möjlighet för de som ej har något aktiekapital!?
Eller finns de några hinder på vägen? Vad i så fall?



Hej Mise!
Jag hade samma frågeställning när jag skulle etablera mitt företag, har precis fått mitt på plats. jag tog kontakt med ett företag som heter mr company och dom berättade för mig att skatteverket har inget att göra med om man har ett aktiekapital eller inte. Det enda som kunde tänkas att vara ett problem är att man möjligtvis inte får ett banklån eftersom man inte har ett aktiekapital som står i säkerhet mot lånet. Annars så är ett SUF likadant som ett AB. Jag tyckte att det var väldigt enkelt!

Mvh Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2013-01-12, kl 17:04

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Det är inte bara banker som kan ha problem med att ge lån utan jag har hört att vissa haft problem med leverantörer som inte velat leverera varor utan förskottsbetalning. Om detta är ett utbrett problem låter jag vara osagt, men det kan vara bra att dubbelkolla med dina leverantörer/partners du ska använda dig av.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2013-10-29, kl 16:25

AllasBolagLtd

AllasBolagLtd

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av: mise

Registrera SUF bolag? Hur ställer sig skatteverket till det. Inga 50.000kr i insats!
Verkar vara en möjlighet för de som ej har något aktiekapital!?
Eller finns de några hinder på vägen? Vad i så fall?



Vi kan hjälpa dig sätta ihop ett SUF bolag med registrerad adress i london vilket är ett krav för att få starta ett ltd bolag, ja vi hjälper dig igenom hela processen.

Vi har prisgaranti i norden, så hittar du någon billigare så sänker vi priset.

Om du besöker våran hemsida kan du hitta alla kontaktuppgifter till oss.

Hoppas det hjälper!

Med vänlig hälsning, Christoffer L

Allas Bolag ltd

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2014-07-21, kl 22:42

Maxuber

Maxuber

Inlägg: 1

Som föregående skrivare korrekt uttryckt så bryr sig inte Skatteverket om detta utan det enda som kan vara en nackdel är om du skulle vilja ta lån hos banken. Att ha 50.000kr i aktiekapital är dock inte mycket till hjälp här heller, då bankerna oftast kräver ett flertal år av historik innan de ger ut några krediter. För övrigt, om du kan du visa upp en god historik efter ett antal år så spelar bolagsformen mindre roll. En annan fördel med SUF mot AB är att din bolagsform (i form av Ltd) har högre igenkänning utomlands. Så jag skulle säga att det är enklare att ha att göra med utländska institut om man skulle få för sig att handla internationellt.

Gällande SUF-bolag har jag själv startat ett sådant och ringde då runt och pratade noggrant med de olika företagen som erbjuder hjälp med registreringsprocessen. Jag valde att starta med Mr Company, då jag tyckte det var tydligt att de var betydligt mer seriösa och besitter större kunskap än de andra alternativen på marknaden. Dessutom finns bolaget representerat fysiskt i Sverige med flera års erfarenhet vilket känns tryggt. Det är viktigt att registreringsprocessen går rätt till när man startar SUF så var noggranna vilket bolag ni väljer att ta hjälp av!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2014-11-01, kl 18:22

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Det finns en massa företag som säljer SUV-företag. Dvs du har t.ex. ett företag i England och sedan en filial till det engelska företaget i Sverige.

För det första. Det är relativt billigt att starta ett engelskt Ltd (engelskt AB). Och inte en förmögenhet att registrera filial i Sverige. Så då ser det först bra ut. MEN:

För det andra. Man blir skyldig att lämna in olika sorters deklarationer med jämna mellanrum. Engelska Ltd kräver minst två olika deklarationer varje år. En om företaget (vem som äger, hur många aktier etc). En andra som en vanlig deklaration, där man redovisar vinst och förlust, osv. Dessutom måste filialen deklarera i Sverige. Sedan tillkommer momsdeklaration etc så fort man har en omsättning som kräver momsregistrering. Både företaget i England och filialen i Sverige betalar sedan skatt i respektive land. Om man missar att lämna in deklarationen i England i tid åker man på straffavgifter. Jag har sett straffavgifter på över motsvarande 50.000 kronor.

För det tredje. Det kostar en del pengar att stänga företaget respektive filialen när man kommer på att man skall avveckla det hela.

För det fjärde: Skattemässigt är det ofta inte fördelaktigt om respektive innan man nått en viss omfattning/storlek på verksamheten plus kan göra ett upplägg där det kan fungera.

För det femte: Kan bli problem med att leverantörer vill ha betalt i förskott. Även att det är svårare att finansiera verksamheten. T.ex. att en svensk bank har lättare att ge kredit till ett svenskt företag och inte till ett engelskt. Och engelska banker ger inte finansiering för ett företag som har hela sin verksamhet i utlandet (dvs Sverige).

osv, osv. Så: Bättre att starta enskild firma först och sedan när det finns lite volym i verksamheten titta på att ändra företagsform, inklusive titta på SUF.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2015-06-01, kl 17:03

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Enskild firma är det bästa att börja med inget krångel . Den 28/5-15 Riksdagens frågestund tyckte man att 50.000 kronors bolag var som gjort för "brottslig" verksamhet vad skulle då inte ett engelskt låg-AB vara.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2015-07-27, kl 22:19

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Man skall INTE aktivera trådar som startades 2012!!!

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat