Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Marknadsför dig som proffsen

Inlägg 1 av 1

2015-08-03, kl 16:15

felixlanglet

felixlanglet

Inlägg: 10

Marknadsför dig som proffsen

Resultaten du får av din marknadsföring avspeglar sig ALLTID i hur bra du känner din idealkund.

Du kan läsa fler liknande inlägg som handlar om just marknadsföring på min blogg på http://felixlanglet.com.

Här är länken till detta inlägg: http://felixlanglet.com/din-marknadsforingsplan/

Steg 1: Lär känna din kund.

Jag vet att jag hela tiden skriver om detta, men oavsett vilken bransch du är i och oavsett vad du håller på med så är vi alla i samma bransch: Människobranschen.

95% av de jag försöker hjälpa vet inte exakt VEM deras idealkund är. Resterande 5% vill ha hjälp med att lägga upp marknadsföringen samt öka en eller ett par parametrar i verksamheten.

När du kommer i kontakt med någon, inled ett samtal. Fråga dem frågor som

- "Vad fick dig att välja just mig?"
- "Vad har du för långsiktiga mål, rent generellt?"
- "Hur kommer det sig att du startade detta?"

eller de mest kraftfulla frågorna...

"Varför vill du uppnå just detta?"
"Varför är detta viktigt för dig?"

Att du lär känna din kund ganska bra är antagligen det som kommer få din verksamhet att växa mest. TV-reklam och OS-sponsring i all ära, men när en god vän tipsar om något de verkligen älskar så finns det inget som övertygar bättre. Det är det du får ut av att lära känna dina kunder. Om det inte är för att de älskar det du erbjuder så kan du räkna med att de berättar och tipsar för vänner och relevanta kontakter.

Nu låter jag säkert som en repig skiva men; Ju bättre du känner din idealkund, desto bättre blir din marknadsföring.

Om du någonsin har jobbat med en marknadsföringsbyrå eller marknadsföringsexpert som säger annat eller som INTE har sagt något om det, borde du kräva pengarna tillbaka. Eller ännu bättre, skriv till mig så kan jag kräva tillbaka pengarna åt dig. Så säker är jag på det.



Hur du säljer din produkt på bästa sätt

Steg 2: Sälj känslor, fördelar och resultat. Inte produkter och funktioner.

All right. Nu känner du ju din kund, right? Då borde resten falla på plats av sig självt. Så, klar med detta avsnitt.

Närå, lugn nu - det kommer mer.

MEN, när du känner din kund så vet du vad hon har för intressen, du vet vad hon tycker om, du vet vilka produkter eller tjänster hon köper som är liknande eller i samma bransch som din, du vet.



Som ett exempel:

Maria har en hemsida där hon säljer diverse saker. Hon har lite solglasögon, bikinis, fräscha sommarskor med blommor och jordgubbar på. Hon gillar tjejiga saker helt enkelt. Hennes kunder är för det mesta personer som är mellan 20 och 30 år gamla. Maria har ett konto på Instagram där många av hennes kunder följer henne för att se vilka nya produkter som har kommit ut, vad som händer bakom kulisserna och lite sånt.



Hon har haft problem med sin marknadsföring eftersom hon inte riktigt vet hur hon ska lägga upp det hela. Folk köper inte som de gjorde förut, antalet kunder har väl aldrig varit särskilt stort men det ökar inte i någon hiskelig takt heller.



Självklart har hon provat med lite kuponger, specialerbjudanden, sporadiskt utskickade nyhetsbrev och lite annonser på Facebook. Ja, det där vanliga som alla gör. Hon tänker: Eftersom alla gör det så borde det ju fungera.



Själva problemet är inte marknadsföringen per se, för hon känner till var hon kan marknadsföra sig, hur hon gör det och hon har ett hum om var hennes kunder finns. Inte helt olikt de flesta.



Maria följer självklart sina kunder tillbaka på Instagram, det är ju dels god kutym och sen är det lite roligt att se vad hennes kunder är för slags personer.
En dag ser hon en väldigt somrig bild på en tjej som sitter och dricker skumpa i den härliga sommarsolen tillsammans med några vänner.



Maria tänker att det där såg ju väldigt härligt ut. Hon klickar på användaren som lade upp bilden för att se vad mer hon har för bilder. Cider, verandor, bara ben, sommar, mer champagne, en barnpool och... Löv? Ett träd?
"Lyxigt" tänker Maria.



Kort därefter ser hon att en till kund som hon följer har lagt upp en liknande bild, men i den här bilden så visas bara fötterna mot en engångsgrill på en strand. Hon klickar på användaren igen för att se hur hennes liv ser ut. Amalfikusten, Pariserhjulet i London, Eiffeltornet, Turkiets heta bad. Varmkorvar mixat med en köttbit på en grill. "En riktig livsnjutare" tänker Maria.



Som en colaflaska från ovan så slår det Maria: "Gudarna måste vara tokiga, men jag tror att jag vet hur jag kan sälja fler produkter!"



*kliiing*



Maria sätter sig ner och skriver ett mail som hon ska skicka ut via Mailchimp till alla på hennes e-postlista. Hon har hört tidigare att man säljer bäst när man kan relatera till produkten, så därför börjar hon skriva ett, två, tre mail till de kommande veckorna.



"Har du sett våra fina blommiga skor? Bränn dig inte vid engångsgrillen, gör dina barfotade kompisar avundsjuka med våra nya, fina och somriga skor! Hitta ett par som passar dig, de kostar bara som tre paket grillkorvar!"



"Se till att vara snygg på utlandsresan i sommar. Oavsett om du tar ett hett spabad i Turkiet eller om du bara vill ligga och brassa i solen så har vi något som passar dig. Former är snyggt, var inte rädd för att visa dina!"



"När du sitter i raggarbilen på Powermeet så gäller det att vara grynhård. Välj vem som ska få se din ögonfärg nu i Juli, vi har just fått in ett par riktiga klassiker som jag tror skulle passa dig... Klicka på länken för att hitta din stil."

Svara Svara med citat