Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

starta företag med pseudonym

Inlägg 1 av 2

2016-01-16, kl 11:49

simonk

simonk

Inlägg: 1

starta företag med pseudonym

Hej på alla,

Jag är nya på det här forum.

Jag skulle vilja ställa en fråga om att starta eget företag med en pseudonym.

Jag bor i Sverige men kommer från andra del av världen. Eftersom vi har annorlunda namn och efternamn jämfört med väst-Europa, och den flesta som bor i Europa känner inte till så mycket det, jag vill använda en variation av mitt namn och efter namn som är mer liknande till Europeiska namn bara för att förenkla saker.

Det finns inte så mycket information om det. Kan man starta ett företag i Sverige och EU med en pseudonym pga det som jag skrev? skulle man behöva registrera först en officiellt pseudonym hos skatteverket eller Patent- och registreringsverket?
Vad är juridiska och möjliga andra villkor och konsekvenser om man gör så antingen för en online webbsida/företag, eller en vanlig företag?

Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunnigt skulle kunna hjälpa mig och andra som har liknande situation med lite information om den :)

ha de gått!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-02-06, kl 11:04

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Du kan INTE registrera dig som företagare under pseudonym!!!

Men du kan registrera ett företagsnamn som är "svenskt" eller "internationellt" så länge du uppfyller namnreglerna t.ex. att inte vara för likt redan skyddat företagsnamn.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat