Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Återförsäljare e-handel kläder

Inlägg 1 av 5

2016-02-28, kl 17:25

Dennandk

Dennandk

Inlägg: 2

Återförsäljare e-handel kläder

Hejsan! Mitt namn är Dennis och jag vill starta en E-handel där jag säljer kläder, underkläder m.m. men har ingen erfarenhet inom det. Försöker ta kontakt med olika grossister eller liknande om jag får lov att återförsälja deras varor men har inte nått något än. Hemsida är vad jag tror inte så svårt att få upp då jag har en del kunskap om det och har många vänner som är duktiga inom det.

Vad skulle jag behöva börja med för att komma vidare? Vad är viktigast att tänka på för att ens komma igång? Hur är det med regler och dylikt?

Tack för all hjälp jag eventuellt skulle få! Mvh Dennis.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2016-03-06, kl 19:39

ijet

ijet

Inlägg: 38

jag vet inte vilken klass kläderna ska vara, men det går ju köpa mycket kläder från kina.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2016-03-06, kl 19:53

Dennandk

Dennandk

Inlägg: 2

Jag vill sälja exklusiva märken i Versace nivå osv.. Även Ralph lauren, gant och annat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2016-03-06, kl 20:04

ijet

ijet

Inlägg: 38

Okej! Det borde ju inte vara något problem att få sälja deras produkter tycker jag, Tillverkarna vill ju alltid ha fler återförsäljare och då borde även du få sälja deras kläder,

Såg att du skrivit att du kontaktat några, Har du fått något svar? kontakta alla tillverkare du kan tänka dig att sälja ifrån, Tänk på att vissa tillverkare vill att man köper in större partier så det kan blir en stor kostnad för att köpa in kläderna, Vet inte om dom gör så i klädbranchen men kanske :)

Har du kommit fram till något bra namn? (nämn det inte om du inte köpt domän och liknande ännu) kan vara en guldgruva :D
Kan du få en klar e-butik relativt billigt? Såg att du hade kontakter som kunde hjälpa dig vilket låter bra.
Försök göra en bra affärsplan,Det gäller ju att få sålt kläderna också och det kan bli jobbigt att ha en färdig ebutik och ett lager som bara står och kostar pengar :)

Ett tips är ju att kontakta någon företagsrådgivare (nyföretagarcentrum,arbetsförmedlingen,almi osv osv) då kan du ställa frågor och kanske få en blick i vad som behövs.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2016-03-07, kl 10:50

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej Dennandk,

det är inte så enkelt som ijet får det att låta.

När det gäller mer kända brands som du nämner så kräver de en del. Först och främst vill de se att du har en e-handelssida färdig. De har ett rykte att passa och vill helst hålla en viss kvalitet på servicen och sina produkter.

Om du inte vill investera i att skapa en e-commerce från grunden som kan kosta många många tusenlappar finns alternativ som shopify tex, som du kan använda tillfälligt tills du kommer på fötterna och börjar få en stadig inkomst för att sen investera i att bygga en egen sida.

Jag ser att du redan kontaktat några utav de, vilket är jätte bra, det är en början och ja de kan ta sin tid med att svara. Oftast har de en affiliate/reseller mail adress som man ska maila till gällande just sånt här.
Du ska veta att desto mer exklusiva märkena är, desto svårare kommer det vara att få bli återförsäljare åt de. Oftast har de en huvudåterförsäljare i ett land och vill hålla det så. Då kan de be dig kontakta denna återförsäljare för att köpa av den. Helst ska du komma så nära produktionspriset som möjligt för att göra så bra vinst som möjligt, för desto fler mellanhänder desto högre blir priset för produkten.

Som ijet säger så kan de kräva att du köper i större mängder för att det ens ska vara värt att tänka på saken för de.
och kontakta gärna nyföretagarcentrum, handelskammaren och diverse organisationer för råd gällande regelverk och dylikt för att slippa göra så mycket fel från början.

Jag vill bara påpeka att jag inte är en expert i ämnet men delar med mig av det jag själv upplevt i ämnet.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat