Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hemsida med märkeskläder

Inlägg 1 av 7

2017-02-18, kl 22:49

IrreG

IrreG

Inlägg: 1

Hemsida med märkeskläder

Hej

Hur går man egentligen tillväga om man ska sälja märkeskläder genom en hemsida. Om vi tänker oss Boozt så har de en hel del olika märken. Är det så att man kontaktar alla märken eller finns det något annat sätt?

Har läst lite om droppshipping men tror inte det funkar så med märkeskläder.

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2017-02-20, kl 13:22

annab2

annab2

Inlägg: 2


Jag har fått frågor om jag ska sälja kläder genom bloggen. Och JA, det kan jag göra om ni vill.
Hej
[URL="https://site.com"]Hej[/URL]
Hej

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2017-02-20, kl 13:37

annab2

annab2

Inlägg: 2

Jag har fått frågor om jag ska sälja kläder genom bloggen. Och JA, det kan jag göra om ni vill.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2017-02-20, kl 16:53

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej IrreG,

Då du vill bedriva en näringsverksamhet och vill sälja produkter som är varumärkesskyddade så tillämpas varumärkeslagen.
Det du ska leta efter är grossister i Sverige som oftast har ensamrätt till att sälja vidare produkten till grossistpriser då. Vänder du dig direkt till självaste produktföretaget kommer de att be dig kontakta grossisten i det aktuella landet.

Däremot finns undantaget att du eller vem som helst som köpt varan lagligt från butik får sälja den vidare men där kan du ju däremot inte tjäna något på det då du inte köper varan till något grossistpris.

Har inte hört om direkt dropshipping via varumärkets leverantörer men skulle du få tillstånd att köpa varan och sälja den vidare kan du ju tex vända dig till företag som amazon som erbjuder "dropshipping" typen av tjänster. Du får självklart räkna med ytterligare kostnader vilket påverkar dina marginaler eller så får du sälja varan till högre pris för att kompensera för den kostnaden men då riskerar du även att dina konkurenter kan sälja varan till ett billigare pris.

Hoppas detta hjälper dig

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2017-02-25, kl 13:45

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Du är INTE tillåten att importera varumärkesskyddade produkter till Sverige/EU utan att märkesföretaget sagt OK. Däremot är du fri att handla inom EU - EU är ju en gemensam marknad.

Jag har inte sett mycket av märkesplagg som säljs via grossist - bortsett från restpartier och liknande då. Utan märkesföretagen vill normalt kontrollera handeln med deras varor. Så märkesbolagen, de flesta större i alla fall, brukar ha en kravlista på återförsäljare. T.ex. ett visst minimum man måste sälja för. Dropp-shipment från stora märkesföretag känner jag inte till.

En annan sak att små varumärken bara är glada om de hittar någon som säljer deras varor.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2017-05-09, kl 19:53

mariab3

mariab3

Inlägg: 1

Tack för tips!
Var köper man bäst sådana som är trovärdiga?

___________________________
Mega joker kan vara en bra utgångspunkt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2017-05-09, kl 21:23

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Varje varumärke, större, har egna kanaler ut och dessa ser olika ut. Dvs om du skall handla med flera olika varumärken så krävs det olika kontakter beroende på varumärke. Men som sagt krav du måste uppfylla. Så dessa finns på olika platser.

Mindre varumärken är dock lättare att ha att göra med - de blir glada att du säljer deras varor.

Sedan, men bara om du handlar INOM EU så finns det en del så kallade "traders" som säljer restpartier och konkurspartier, mm. De säljer normalt bara pallvis. Även kända varumärken. Men det är inte säkert att partierna är lätthanterade, t.ex. om en pall till salu enbart har storleken S. (Du får inte handla från land utanför EU utan att riskera miljonböter - om du inte har varumärkets tillstånd att importera till EU inklusive Sverige). Ett problem att söka efter dessa Traders är att ordet "Traders" även används av folk som handlar med råvaror, aktier, mm och därför får man på ett Google-sök ofta helt andra traders än man söker. I själva verket är traders ofta folk som inte har internetnärvaro utan de gör affärer med "handslag" med folk de har direkt kontakt med. Så lite bökigt att få de rätta kontakterna. Finns en del traders i Sverige. Annars också många i Tyskland. Handlar du med restpartier skall du tänka på att du ju bara kan köpa in de varor som finns för dagen att tillgå som partier - kanske inte samma du egentligen hade tänkt dig. Men dessa partier har bra priser.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat