Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokför varje transaktion i enskild firma?

Inlägg 1 av 2

2017-01-16, kl 12:05

Efram

Efram

Inlägg: 1

bokför varje transaktion i enskild firma?

Hej!

Jag startade en enskild firm för ett par månader sedan och har fram tills nu inte haft något regelrätt företagskonto utan jag har använt ett vanligt konto i swedbank.

När jag fakturerat så har alltså kunden betalat in till mitt privata konto. inbetalningarna har jag sedan flyttat till mitt andra privata konto som jag då använder som företagets konto.

Fakturorna har jag bokfört som direkt inkommande till 1930.
Har jag gjort ett lagbrott för att jag inte först bokfört betalning till privatkonto och sedan bokfört en överföring mellan de faktiska bankkontona??

Samma sak vid inköp i butik, där har jag överför pengar från "företagskontot" till kontot som mitt privata mastercard är anslutet till och betalt. Sedan bokfört detta som betalt från 1930

Igen, det är en enskild firma, begår jag bokföringsbrott genom att inte ta med överföringarna mellan mina båda konton?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-02-25, kl 13:33

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Svar UPA: Det bästa är ju om du har ett företagskonto som bara används för det och inget annat. Då kan en eventuell skattekontroll se att du gör rätt direkt. Att ha företagets pengar på privat konto har två nackdelar. Dels ser du inte företagets tillgångar tydligt, lätt att inspektera för kontrollant, osv. Dels är risken stor att man själv inte har koll på läget, dvs vad är "privata" och vad är "företagets" tillgångar. Speciellt viktigt att man har koll på pengar man fått in, moms och vinstdel, som skall betalas in som skatt till myndigheten. Jag rekommenderar att man har två företagskonton - en för det vanliga köret och en där man lägger undan för framtida skattebetalningar.

Sedan om du bokför tillgångarna som "bank" eller "bankmedel" i det upplägg du har nu så skulle du ju bokföringsmässigt kunna behandla de båda kontona som ett konto. Men jag rekommenderar som sagt inte att blanda ihop det man har på företaget och det man har privat även om det juridiskt egentligen är samma sak du och företaget.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat