Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Svensk/engelskt namn på företag?

Inlägg 1 av 4

2017-02-27, kl 22:35

henrap

henrap

Inlägg: 4

Svensk/engelskt namn på företag?

Hej alla drivande och blivande företagare!


Bakgrund:
Jag är i uppstartsfasen. Centrala bitar såsom affärsplanen etc är redan klara. Finslipning kvar men det börjar närma sig registrering av företaget. Dock har jag stött på patrull vad gäller namnval...

Min målgrupp är endast svenskar, men jag kommer ha mycket mejl/telefonkontakt med företag och personer från andra europeiska länder.

Efter flera veckors grubblande kom jag på ett klockrent namn på svenska som känns rätt.

Fråga:
- Är det fel att ha ett företagsnamn på svenska, även om man kommer ha mycket kontakt med andra länder inom Europa? Eller ska jag bryta direkt och tänka över ett engelskt namn istället?


MVH // H

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2017-02-27, kl 22:39

henrap

henrap

Inlägg: 4

Oops! Nu råkade jag visst starta tråden i fel kategori.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2017-02-28, kl 18:21

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej,

Överanalysera inte saker så mycket. Om din målgrupp ändå är svenskar, kör på svenskt namn bara.
Jag gissar på att din kontakt med utanför Sverige är med leverantörer eller liknande, de borde inte bry sig särskilt mycket vilket språk ditt företagsnamn är på.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2017-02-28, kl 20:16

henrap

henrap

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: stoffe03

Hej,

Överanalysera inte saker så mycket. Om din målgrupp ändå är svenskar, kör på svenskt namn bara.
Jag gissar på att din kontakt med utanför Sverige är med leverantörer eller liknande, de borde inte bry sig särskilt mycket vilket språk ditt företagsnamn är på.



Tack för svaret!

Absolut, jag tar till mig det med att inte överanalysera(antar att det kan gälla fler saker som man i framtiden stöter på!).

Det handlar delvis om leverantörer. Men som du säger är det ju faktiskt svenskar som kommer jag skall sälja in tjänsten till.

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat