Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Tim kostnad.

Inlägg 1 av 4

2017-04-10, kl 13:46

struss

struss

Inlägg: 1

Tim kostnad.

Har nyligen startat ett enskild firma och har kommit i kontakt med ett företag som vill hyra in mina tjänster.

Min fråga är egentligen vad är skillnaden kostnadsmässigt jämt emot en privat kund.

Vi säger att jag vill ha ut en 200 kr i timmen efter alla avgifter vad ska jag då ta ut i Tim kostand till ett företag?
Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2017-04-10, kl 14:17

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej,

Du sätter priserna exakt hur du vill, ska det vara skillnad på privatperson och företag är upp till dig men då är frågan vad skulle vara skillnaden på själva insattsen? Är det mindre jobb med privatperson än med företag? Vill du ha ett lägre pris till privatpersoner och högre till företag så får du ju ha så.

Kom bara ihåg att det ska tillkomma moms.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2017-05-19, kl 14:30

riskybiz

riskybiz

Inlägg: 1

Det beror ju också mycket på uppdragets omfattning. Jag brukar säga MINST 600 kr/tim mot företag, men är det är stort uppdrag behöver man ju inte jobba med försäljning varje vecka, utan då kan du ju lägga tiden på debiterbara uppgifter.
Då kan man lägga sig lägre.

Även om man precis startat upp och behöver referensprejekt så kan man rent strategisk prisa ner sig. Tanken är då att man har en bra portfolio/referenser att visa upp, vilket gör det lättare att fakturera en högre avgift mot nya kunder framöver.

Avslutligen beror det självklart också på projektets komplexitet. Om jag använder webb-branschen som exempel så är det ju stor skillnad på en enkel content-sajt (t ex Reportr) och en mer avancerad webbtjänst (t ex Wolber).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2017-05-25, kl 08:47

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Struss: En vara som säljs till en butik får aldrig kosta mer än 65% av priset till kund, i bägge fallen inkl. moms. Men oftast kostar den mycket mindre vilket beror på branch och andra sådana omständigheter. Kläder säljs oftast för max en tredjedel av priset till slutkund ibland bara en femtedel.

Du frågar om en tjänst vilket naturligtvis är en annan sak. Men om din företagskund säljer vidare till enskild så måste ditt pris vara sådant att din företagskund kan göra ett rimligt påslag när hen säljer vidare.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat