Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Handelsbolag

Inlägg 1 av 2

2017-09-25, kl 00:08

Gika82

Gika82

Inlägg: 1

Handelsbolag

Jag och min partner har precis skaffat ett handelsbolag.
Vi ska ägna oss åt dropshipping så till en början så kommer jag att ha kvar den anställningen som jag har idag. Jag började då att fundera hur det funkar i praktiken. Kommer handelsbolaget att vara helt skiljt från min anställning och min personliga deklaration, alltså att den inkomsten inte deklareras på handelsbolaget på något sätt, att det blir två skiljde saker.. Jag har försökt att googla men kan inte hitta någon bra information hur det fungerar.
Tacksam för alla svar jag kan få!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-10-07, kl 03:17

scandiabiz

scandiabiz

Inlägg: 1

Handelsbolag är inte egna skattesubjekt. Det betyder att bolaget varken deklarerar eller skattar för sin vinst. Det gör i stället bolagsmännen (delägarna) för sin andel av vinsten i sina privata deklarationer. Din andel av vinsten adderas alltså till lönen du får från anställningen och beskattas efter hur stor den totala summan är.

Handelsbolag betalar däremot själva in skatter som t.ex. fastighetsskatt om bolaget äger fastighet, moms och löneskatter om bolaget har anställda (ej delägarna).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat