Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokförs & betalas A-skatt?

Inlägg 1 av 1

2018-02-08, kl 14:47

maxthemarketer

maxthemarketer

Inlägg: 1

Hur bokförs & betalas A-skatt?

EGENTLIG TITEL: Hur bokförs & betalas A-skatt? (intäkt som anställd medan man bedriver enskild firma)

Tjena!

Jag ska börja arbeta som timvikarie på skolor och bedriver redan en enskild firma sedan 2017. Min enskilda firma har ingenting med mitt timvikariat att göra. Jag har en FA-skattesedel (fast det heter Registerutdrag numera) så jag kan bli anställd samtidigt som jag har enskild firma.

Det undrar över är hur detta skall bokföras och hur stor del av "bruttolönen" jag ska få för att själv betala in skatt och eventuella arbetsgivaravgifter?

Ska jag få både lön+skatt+arbetsgivaravgifter från skolorna så betalar jag in skatt+arbetsgivaravgifterna precis som vanligt till samma OCR-nr som preliminärskatten för enskilda firman?

Eller ska jag bara få lön+skatt och så betalar jag in skattedelen till samma OCR-nr som preliminärskatten för enskilda firman medan skolan betalar in arbetsgivaravgifterna?

Hur bokförs dessutom denna intäkt som "anställd av annat företag" när man bedriver ens enskilda firma? Blir det annan bokföring av skatten som betalas in från denna intäkt? Eller är det vanliga K1930 D2012 som även gäller här?

Tack så hemskt mycket för svar på förhand! / Max.

Svara Svara med citat