Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Starta eget som läkare?

Inlägg 1 av 4

2017-11-16, kl 16:50

KalleNille

KalleNille

Inlägg: 1

Starta eget som läkare?

Hej,

Jag har snart gett upp på regionen jag är anställd av (Dalarna). De försämrar villkoren för vårdpersonal år efter år, så jag funderar på att jobba som hyrläkare efter att min svåger tipsat mig om fördelarna med det (https://direktkliniken.se/hyrlakare)

Om man tjänar mellan 40 000 och 50 000 kr per vecka, så är det väl bäst att fakturera till eget företag?

Hur fungerar beskattning i så fall?

mvh /Karl Vidar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2017-11-17, kl 18:03

Medpower

Medpower

Inlägg: 2

Hej Karl,

Jag arbetar som hyrläkare sedan tre år tillbaka, varav två år via eget aktiebolag.

För mig ser det ut som följande, med exempelersättning 1000 kr / h.

Fakturering per månad: 168 x 1000 = 168 000 kr
Egen månadslön (upp till gränsen för statlig skatt): 37 675 kr
Lönekostnad: 37675 x 1,3142 (arbetsgivaravgift) = 49 512 kr
Diverse utgifter kopplade till bolaget: 5 000 kr
Bolagsvinst per månad: 168000 - 49512 - 5000 = 113 488 kr
Skatt på bolagsvinst: 0,22 x 113488 = 24 967 kr
Bolagsvinst efter skatt: 113488 - 24967 = 88 521 kr

Året efter kan utdelning tas på vinsten. Om lön 37675 kr i 11 av 12 månader blir den lågbeskattade utdelningen cirka 212 000 kr. Denna beskattas av dig som privatperson med 20 % och kvar per månad blir då 14 133 kr.

Ut netto (efter skatt) per månad.
Lön: cirka 27 500 kr (beroende på var du bor förstås)
Utdelning: 14 133 kr
Tot: 41 633 kr

Sedan har du outtagen vinst i bolaget som du ifall du lägger bolaget i träda i 5 år kan ta ut med en skatt på 25 %. Detta blir 47 608 kr per månad men kan tas ut först i framtiden. Så i slutändan får du ut cirka 89 000 kr netto.

Mvh,
André

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2018-10-11, kl 20:26

erikhellman

erikhellman

Inlägg: 1

Hej André!

Detta var precis vad jag letat efter, väldigt bra information. Jag jobbar också som hyrläkare och har precis startat mitt företag. Det verkar väldigt snårigt vilka avdrag man kan göra, vilka omkostnader är det du har (5000/mån) om man får fråga? Gör du bokföringen själv? Är lite sugen på att lära mig det men det kanske är att ta sig vatten över huvudet.

Vänliga hälsningar Erik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2018-10-14, kl 18:09

Medpower

Medpower

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: erikhellman

Hej André!

Detta var precis vad jag letat efter, väldigt bra information. Jag jobbar också som hyrläkare och har precis startat mitt företag. Det verkar väldigt snårigt vilka avdrag man kan göra, vilka omkostnader är det du har (5000/mån) om man får fråga? Gör du bokföringen själv? Är lite sugen på att lära mig det men det kanske är att ta sig vatten över huvudet.

Vänliga hälsningar Erik



Hej Erik!

Jag och min fru bokför själv via Visma eEkonomi. Självlärd och man får söka en del på nätet första gången men sedan handlar det mestadels om upprepningar av tidigare bokföring. Det finns en hel del avdragslexikon på nätet. Omkostnaderna är min frus lön, kostnader för firmabilen (alternativt milersättning om privat bil används), dator, bokföringsprogrammet, kontorsmaterial etc. Även julgåvor etc (skattefria).

Har du visst intresse så tycker jag att du ska lära dig bokföring. Jag rekommenderar isåfall Visma eEkonomi som gör det hela mycket enklare.

Hör gärna av dig om du undrar över något.

Med vänlig hälsning,
André

Inläggets betyg
Svara Svara med citat