Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Inlägg 1 av 7

2005-06-01, kl 14:19

username

Ulrica
Björnberg

Inlägg: 21

Ja skickas det på båt kommer ett företag ta kontakt med dig. Företaget i fråga får en kopia av B/L där dina adressupgifter och ditt tel nummer står. Du kommer att behöva orginalet av B/L för att få ut lasten utan denna så släpper man EJ lasten. Sedan kommer du att behöva betala. hanteringsavgifter till det svenska bolaget och om ber dessa sköta förtullningen ytterligare avgifter. kan bli en del. Men du kan få hjälp med allt vilket är bra när man är novis.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-06-02, kl 12:20

username

Ulrica
Björnberg

Inlägg: 21

Ja ditt B/L orginal kommer postvägen, men ligg på leverantören om denna! Har själv erfarenhet av slarv på sådant vilket kan få besvärliga följder, du får helt enkelt inte ut lasten från hamn.
Fraktkostnaden beror ju på hur stor vikt och volym det handlar om. egen kontainer? eller samfrakt i någon annas kontainer avgör också priset. Kan din leverantör ordna med frakt eller skall du ordna själv är andra aspekter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-06-02, kl 20:41

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Hej. Förmodligen kommer fraktfartyget lägga till i Göteborgs hamn. På din B/L kommer det att stå vilket företag i Göteborg om kommer att ha hand om lossningen. Be kineserna att skicka ditt B/L med express mail så får du det fort. När du har ditt B/L ska det (orginalet) skickas till företaget i Göteborg. Vill du även att företaget ska förtulla varorna (betala moms och tull avgift) måste du också skicka med fakturan från Kina.

Företaget i Göteborg som har hand om lossningen kan självklart fixa transporten åt dig upp till Stockholm. De "fraktkostnader" som står på fakturan är bara från hamn till hamn alltså inte från Kina till din dörr.

OBS! Om du inte har ett orginal B/L så får du ej ut varorna!

Har faktiskt själv tänkt importera fyrhjulingar 600cc från Kina. Det krångliga är bara reservdelarna.

MVH Erik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-06-03, kl 13:20

Moljis

Moljis

Inlägg: 9

Hej
Nej, lasten är inte förlorad. Leverantören ska ha en kopia av B/L, med utgångspunkt från den, kan nya papper fixas. Men det kan ta lite tid. Och det kostar att ha varorna liggande i ett hamnförråd, det är inte gratis.
Så be gärna leverantören att sända dokumenten med DHL elelr TNT, det kostar lite mera, men det kan det vara värt.
Moljis

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-06-07, kl 09:04

username

Medlem
#30293

Inlägg: 5

Kan någon förklara B/L för mig? vem får man det av? jag befinner mig på plats i Kina och ska skicka varor till mig själv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-06-07, kl 12:53

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

B/L= Bill of Lading. B/L förekommer när du fraktar saker sjövägen och/eller i containrar. För att förenkla det hela kan man säga att en B/L är en fraktsedel. Dvs en överenskommelse mellan dig och fraktbolaget att transportera varorna sjövägen. På ditt B/L står det vart varorna ska,med vilket fartyg, hur mycket det väger, hur stort det är (volym) och vilken container varorna ligger i. Det kan också stå vilket hamnföretag som ska ta hand om varorna när de kommit fram. Du ska ha minst 3 orginal av ditt B/L. Om du inte har ditt B/L får du inte ut varorna ur tullen.

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-08-01, kl 11:47

Rickard50

Rickard50

Inlägg: 3

hej, vet någon hur mycket det skulle kosta att att köpa fyrhjulingar med 350cc eller 450cc från kina och transportera till sverige lnklusive frakt och annat?
jag skulle vilja veta lite om det, skicka till min mail [email protected] .sacksam för svar//rickard

Inläggets betyg
Svara Svara med citat