Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Inlägg 1 av 2

2004-05-25, kl 00:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du måste alltid ha ett AK i bolaget på 100.000 kronor. Om jag förstår dig rätt tänkte du först låna de pengarna till en enskild firma, sedan ombilda till AB, låta bolaget låna 100.000 i bank och betala tillbaka ditt lån med dessa pengar. Uppfattar jag dig rätt så för i så fall är svaret på frågan när, ALDRIG. Försök tänka dig bokföringen framför dig så ska jag förklara. När AB:et startar ska det finnas 100.000 kronor i AK på skuldsidan (bolagets skuld till sina ägare) och 100.000 i pengar på tillgångsidan. Om bolaget sedan lånar 100.000 på banken så får de på skuldsidan dels AK 100.000 kronor och skuld till banken på 100.000 kronor och på tillgångsidan finns det nu 200.000 kronor på banken. Om bolaget skulle ta 100.000 kronor av dessa och betala tillbaka pengar till dig så skulle det finnas 100.000 på tillgångsidan, på skuldsidan finns ju fortfarande banklånet på 100.000 kvar och då måste allt som fanns bokfört som AK försvinna för att bokföringen ska "gå ihop".
Vill man starta AB utan att själv satsa de 100.000 som behövs så får man göra ett upplägg med köpa av goodwill vilket kräver att den enskilda firman är i drift ett tag. Är det kanske ett möjligt alternativ för dig? I så fall kan jag förklara principerna för detta upplägg.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-05-25, kl 15:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

I så fall kan du ta ut dem direkt. Men varför gå omvägen via en enskild firma isåfall. Starta AB:et direkt och börja med att handla för de 100.000 som finns i bolaget. Låna upp privat det du behöver utöver de första 100.000:- och låt de lånet "gå genom firman". Bokföringsmässigt lägger du in det som ett lån från dig till firman, och varje gång du ska betala ränta på lånet till banken så debiterar du firman samma ränta. När du ska amortera lånet låter du firman amortera sitt lån till dig i samma takt. När det sedan är dags för dig att deklarera så kommer du att ha lika stora ränteintäkter som räntekostnader och istället är det i firman kostnaderna för lånet ligger, precis som det ska vara. Så fort banken sedan går med på att låna till bolaget så blir det egentligen bara en omskrivning av det ursprungliga lånet från ditt namn till firmans. Prata med banken om hur du tänker så vet de hur det går till, har själv haft flera stycken klienter med detta upplägg. Det troliga är dock att banken kommer att kräva personlig borgen av dig för lånet ändå, såvida du inte kan vänta så länge med att skriva om det att du kan visa upp ett bra resultat i en årsredovisning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat