Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Lagar & Regler

a-kassa

Inlägg 1 av 14

2006-10-10, kl 11:04

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

a-kassa

Hejsan
jag undrar hur man ska göra om man är arbetslös och sprudlar av energi. Jag skulle vilja hålla på med hemförsäljning mm mm.
men jag kan ju inte ha f eller fa-skatt för då mister jag min ersättning från a-kassan. Det är ju idiotiskt att man inte kan deklarera jobbat på kassakorten och betala in skatt men ICKE då blir man avstängd och det innebär ju att man inte kan överleva. summan av detta blir ju att man ska sitta på rumpan och rulla tummarna.............vad kan man göra åt detta, någon som vet???

Marinex

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2006-10-10, kl 15:06

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej,

Du kan lösa det genom att få en anställning på timmar av det företag som du vill sköta hemförsäljningen åt.
Annars håller jag med dig att det är märkligt att man inte får även om man vill.
Men du skall vara ytterst försiktig i detta läge. Jag läste för någon månad sedan om en i Malmö som gjort precis det du sa d.v.s. valde att sälja lite olika hemförsäljningsprylar inom tvättmedel o.dyl. för att förhoppningsvis bli en bra egenföretagare så småningom. Det slutade med att hon förutom att hon fick tag i en dålig produkt också bara tjänade ca 2.300kr. Därpå kom det ett krav från Länsarbetsnämnden och Försäkringskassan på ca 200.000kr som hon var återbetalningsskyldig för eftersom hon ju haft arbete under den två års period som hon drivit sin försäljning.

Sverige är inte gjort för att man skall vara egen företagare utan reglerna är främst byggda efter de Svenska storföretagen. Men det kommer förhoppningsvis ändras så småningom. Själv arbetar jag för detta och hoppas på att vi skall få ett bättre klimat att starta företag i.

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2006-10-10, kl 15:57

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Jag har drivit enskilda firmor, handelsbolag och aktiebolag och så sent som för 1 år sedan upptäckte jag www.bolagsbolaget.se 
Det går i korthet ut på att dom sköter all fakturering och hela bokföringen åt dig och du är sedan försäkrad och kan jobba som din egen med deras F-skattsedel.
För denna tjänsten tar dom 15 % i arvode av det dom fakturera.
Du kan aldrig gå i konkurs och har rätt att uppbära både A-kassa, socialbidrag eller vad det nu kan vara för bidrag.
Sedan finns det även liknande företag som fungerar enligt samma principer och den där procentsatsen variera mellan
6 -15%.
Nu är alla dina problem undaröjda och du kan nu ta vilket försälja jobb som helst och samtiidgt uppbära bidraget.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2006-10-13, kl 19:55

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Akta- Akta. Jag har kollat med SIF om dessa bolag. Det finns ju fler. Men dom säger NEJ. Och enligt BolagsBolaget's sida så är detta vad man kan räkna med.

Till att börja med var det inga problem för arbetslösa att få en objektsanställning i BolagsBolaget, men idag finns det olika uppfattningar. Därför rekommenderar vi alla som är arbetslösa att få klartecken från sin a-kassa så att de inte ställer till det för sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2006-10-13, kl 21:10

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Förmodligen så föredra SIF att deras medlemmar ligger hemma på soffan istället för att jobba eller så är nejet en indirekt uppmaning till sina medlemmar att jobba svart istället.
Vi får hoppas att dessa utvecklingsfientliga förbund, få nya direktiv av vår nya regering.
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2006-10-13, kl 22:10

username

Marie
Sjöberg

Inlägg: 2

Det är väl ändå lite fel uppfattning att fackförbunden är utvecklingsfientliga. Dessutom får du sära på a-kassa och fackförbund för det är två olika organisationer varav den ena är en myndighet och fackförbunden har ingenting att säga till om gällande arbetslöshetsförsäkringen. A-kassan jobbar efter ett regelverk som är lagstiftat utav vår regering. Jag som du är helt
övertygad om att det kommer nya direktiv från regeringen som dessutom är fientlig mot a-kassan. Det blir säkert sämre förutsättningar för dom arbetslösa och det är till att
sparka på dom som redan ligger.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2006-10-13, kl 23:01

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Nu bli jag förvirrad...står det inte i Hans inlägg att SIF hade sagt nej. Ändå så säger du att facket inte ha något med A-kassan att göra. Min personliga uppfattning är att de fackförbund som motarbeta så bra saker som Bolagsbolaget med flera står för, är lite out of date. Detta rimmar dåligt med att vi måste hjälpas åt
för att få ut folk i sysselsättning.
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2006-10-14, kl 06:35

username

Marie
Sjöberg

Inlägg: 2

Det är är fortfarande a-kassan som gör bedömningen ifall man får ersättning och inte fackförbundet.  Dessutom får varje enskild a-kassa göra den bedömningen ifall man anses som självständig eller osjälvständig uppdragstagare detta enlig en rekommendation från SO (a-kassornas samorganisation). SIFs a-kassa kan inte bara rakt av säga nej utan att ha utrett ärendet.
Om a-kassan anser att du är självständig uppdragstagare då får man ingen ersättning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2006-10-14, kl 11:05

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

Jag tycker hur som helst att det skulle gynna alla parter om man kunde jobba några timmar och ha fa-skattsedel och dra av de timmar man jobbar. Skatt kommer in och mindre timmar att betala ut ersättning på. Och snart ska man ner till 65%, tur att jag inte är ensam för då blev det väl att krypa till socialen fast man jobbat hela livet jag är nu 56 år. Kärleken förde mig till en stad där arbetslöshet väntade mig. Jag har visserligen jobbat som personlig assistent men höll på att gå i väggen, tur att min läkare slog larm och gav mig ett intyg så jag fick a-kassa direkt. Men om man har ersättning på 65% så bäddar det för att man går kvar och kanske förstår både liv och hälsa.
Hur somhelst så hoppas jag att det löser sig, jag vill så gärna hålla på min homeparty försäljning som hobbyverksamhet.......
Marianne

Marinex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2006-10-14, kl 16:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ni som nu tycker att man borde kunna stämpla samtidigt som man driver företag, hur har ni tänkt att det ska gå till? Ska man stämpla för de timmar man inte fakturerar eller för de timmar man inte arbetar? Om de är för de man inte fakturerar så skulle det i praktiken innebära att alla Sveriges företagare skulle kunna dryga ut sina inkomster med lite A-kassa under förutsättning att man skaffar sig en peridod som arbetslös innan man startar. Vi som gått från arbete till företag direkt vi får istället fakturera lite högre pris för att täcka upp våra odebiterbara timmar. Hur konkurrensneutralt skulle det statliga bidraget vara?
Är det de timmar som man inte arbetar som man skulle ha rätt att stämpla så är frågan istället, hur visar du detta? Om man håller på att starta företag så kan ni vara säkra på att det inte räcker med några 32 timmars arbete i veckan och då faller ändå rätten att stämpla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2