Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Ang SUF/LTD

Inlägg 1 av 8

2010-11-29, kl 14:10

cicbys

cicbys

Inlägg: 5

Ang SUF/LTD

Hej,Har fått tips om att starta SUF (Svensk utlandsregistrerad filial) istället för enskild firma. Hittar mest gammal information på tråden så hoppas nu få saklig uppdaterad information. Om jag förstått saker och ting rätt var det tydligen så att kostnaden för Company Secretary som var hög förut men att detta förändrats? Nu är det en kostnad om ca 2300 kr/år och det är allt? Hur ser mina kunder på att jag har ett SUF-bolag? Vilka andra konsekvenser får det? Bra - Dåliga?Uppskattningsvis, vad är kostnaden för att göra om det till svenskt AB? Förstår på tidigare trådar att det är dyrt att stänga ner LTD i England? Bör jag välja England eller Malta? Annat land?Tack på förhand,Cicci

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2010-11-29, kl 16:24

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

 När det gäller att göra om det till ett Svenskt AB så förstår inte jag hur det skall gå till. 
Har du ett Engelskt ltd så har du. Förvisso kan du sedan starta upp ett AB och det köper sedan ditt ltd eller köper filialen. Problemet är att du fortfarande har kvar ditt bolag i England i detta fall så det måste ändå läggas ner. 
Nä jag tycker nog att man istället för att satsa kanske 10 000:- på att starta ett ltd fixa 40000:- till och starta ett AB direkt. Om man nu måste ha ett AB/ltd och inte en enskild firma. Nä med borttagen revisionsplikt och "bara" 50 000:- i aktiekapital så borde ltd i annat land vara överspelat. 
Den enskilda firman har ju ändå en stor fördel jämfört med ett AB under dom första åren. Numer kan man räkna 2 års uppstart  under vilken man har rätt till sjukpenning/föräldapenning som man skulle tjänat om man haft samma jobb som anställd även om bolaget går sådär.
Sedan har jag funderat en hel del gällande utdelningen. Här vet jag inte hur det fungerar, Men har man exempelvis ett Engelskt ltd med en svensk filial. Då har man ju inget Svenskt bolag. Om man istället för att ta ut lön vill använda schablonen på aktieutdelning hur fungerar detta på ett engelskt bolag. Jag här tycker jag du skall undersöka mera. Jag vara funderar och spekulerar. 
Hans   

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2010-11-29, kl 22:39

cicbys

cicbys

Inlägg: 5

 Hej Hans,tack för din input. Som jag förstått det så är det i princip samma regler och beskattning som gäller. Främst så är det att man skattar i Sverige eftersom det är här filialen är. Kostnaden i England skall endast vara avgiften för company secretary. Vet någon annan mer, någon som driver ett SUF?/Cicci

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2011-01-22, kl 14:55

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Lettland har låg beskattning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2011-01-23, kl 00:05

Ken1

Ken1

Inlägg: 5

Inlägg 6 av 8

2011-01-23, kl 08:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

 Att starta med en enskild firma i Sverige kan vara bra i början om man bor här. Det är förberedelser innan som gör hur länge man sedan stannar kvar i landet beroende på bl.omsättning som bara är en parameter. Jag har sett personer som skulle tjäna millionner på att ha bolaget i Lettland, men sedan jag frågat mer visat sig att alla uppgifter inte kommit fram. Men för att du ska få en heltäckande bild vilket som är bäst för dig räcker förmodligen inte den här tråden till på väsentliga punkter utan personlig rådgivning och sådan är inte gratis, men ofta mycket lönsam.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2011-01-23, kl 13:34

cicbys

cicbys

Inlägg: 5

 Tack för svar. Jag hade hoppats på svar från någon med erfarenhet av att driva ett SUF då jag har frågat jurister och revisorer i mitt nätverk om hur de ser på SUF och de inte är helt positiva. All information från de företag som säljer/förmedlar SUF är naturligtvis positiv. Nu har valet fallit på en enskild firma och starten sker 1 februari.Mvh Cicci

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2013-01-08, kl 20:10

markuseriksson

markuseriksson

Inlägg: 2

Tänkte bara passa på att tipsa er om http://www.mrcompany.se dom var billigare på årsavgiften än dom andra aktörerna jag hittade, dom tog 1790 medans dom andra tar över 2000kr

Inläggets betyg
Svara Svara med citat