Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ang. urträde ur handelsbolag

Inlägg 1 av 4

2007-11-12, kl 00:28

username

Fredrik
Thörn

Inlägg: 11

Ang. urträde ur handelsbolag

Hej,

Är uppe i en tvist mellan mig och den andra delägaren i våran firma. Den andra delägaren vill lämna firman och frågan är nu om jag går med på ett urträde är delägaren fortfarande ansvarig och delaktig i det som hänt i firman fram till urträdet och är firman det samma åt andra hållet?

Och efter ur trädet vad kan delägaren säga om inventarierna och varulagret om inget bestämts vid urträdet?

Tacksam för hjälp

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-11-12, kl 03:56

Etik

Etik

Inlägg: 10

När ni startade erat HB skrev ni ett kompanjonsavtal. Isåfall får ni titta vad som står däri.

Så vitt som jag vet så har den andre delägaren inget med företaget att göra om personen träder ur som delägare. Då är det nog bäst att skriva ett kontrakt där ni går igenom vad som gäller vid uträdet för säkerhetskull.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-11-12, kl 12:20

username

Fredrik
Thörn

Inlägg: 11

Vi skrev dessvärre inget kompanjonsavtal.

Har läst någonstans på bolagsverkets hemsida att man fortfarande kan ställas ansvarig för det som hänt innan urträdet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-11-12, kl 15:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En delägare som avgår är ansvarig för det som hänt i bolaget fram till hans utträde men inget som händer efter det. En ny ägare som tillkommer är ansvarig för allt som hänt i bolget både före och efter hans tillträde.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat