Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avsluta räkneskapsåret

Inlägg 1 av 3

2007-12-26, kl 19:08

username

Anita
Tepic

Inlägg: 9

Avsluta räkneskapsåret

Hej!

Jag bedriver enskild firma och detta är mitt första år. Bokföringen sköter jag själv och det har gått bra så här långt. Men är det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska tänka på när jag avslutar räkneskapsåret. Har läst att man ska nollställa vissa konton. Vilka och hur? Och hur bokför jag resultatet (förlust)? Jobbar i SPCS.
Tacksam om någon kan hjälpa mig :-)

MVH
/Anita

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-12-26, kl 19:22

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Sänder SPCS supportdokument om årsavslut:







Skriv ut »   Skicka dokumentet »












Visma Spcs AB
2007-10-19  •  Doknr: 11-0201


Årsavslut och uppläggning av nytt bokföringsår
Kostnadsställe följer företagets räkenskapsår och avslutas samtidigt som du gör årsavslut.
Arbetsgång Årsavslut

Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktivt företag. Märk disketten "Före årsavslut", företagsnamn, datum och signatur.
Lägg upp nytt räkenskapsår, om du inte gjort det tidigare. Välj Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår - Skapa nytt år. Ange det nya årets start och slut, t ex 080101-081231.
Nu ska du välja den kontoplanstyp som du ska använda för nästa år. Du kan välja en annan kontoplanstyp än den du har använt tidigare, eller fortsätta att använda den befintliga kontoplanen.
Ange även om du vill att dina anteckningar ska kopieras över till nästa år.
Välj kontoplanstyp och klicka på Nästa.
Om du har valt att använda den befintliga kontoplanen kommer det nu upp en bild med information om de val du har gjort. När du ser att allt är OK väljer du Slutför. Om det är något du vill ändra väljer du Föregående och ändrar det du vill ändra.
Om du har valt alternativet Gör om kontoplan får du upp en bild där du kan välja kontoplan, t ex om du har gjort en egen kan du leta upp den genom att välja Bläddra. Klicka på Nästa.
Nu kommer du till en bild med information om vad du har valt.
När du ser att allt är rätt väljer du Slutför. Om det är något du vill ändra väljer du Föregående och ändrar det du vill ändra.
Nu kopieras budget och kontoplan. Det gamla årets utgående balanser förs över som ingående balanser i det nya året. Du ser vilket år du arbetar med i nedre högra hörnet.
Nu kan verifikationer registreras i det nya året för det löpande arbetet.
När du vill fortsätta med bokslutsarbetet väljer du Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår - Välj Bokföringsår och aktiverar föregående bokföringsår. Kontrollera att du är inne i rätt år i nedre högra hörnet på bildskärmen.
Om du har några verifikationer som tillhör det gamla året och som ännu inte är registrerade registrerar du dem nu.
Skriv ut Balans- och Resultatrapport och använd dem som arbetsmaterial i det gamla året.
Stäm av det gamla bokföringsåret på följande sätt, avvikelser behandlas enligt punkt 11:

Stäm av kassa och kontoutdrag från post och banker mot balansrapporten.
Stäm av kundreskontralista och leverantörsreskontralista mot konton för kundfodringar och leverantörsskulder.
Om du har SPCS Fakturering ska du göra en inventering av ditt lager och registrera antalet i det programmet och sedan bokföra förändringarna i bokföringsprogrammet.

Vid avvikelser gör du så här:

Skriv ut huvudboken för det konto som inte stämmer. Stäm av kontot.
Bokför korrigeringarna.
Obs! Tänk på att förändringar på balanskonton i gamla året inte automatiskt förs över till det nya året. Gå in under Arbeta med - Ingående balans - Överför UB från föreg år. Detta gör du i det nya bokföringsåret.

Skriv ut momsrapport för sista perioden i räkenskapsåret. Kontrollera och för över till bokföringen.
Obs! Det är viktigt att du för över nytt IB innan du gör den första momsrapporten för det nya året.
Bokför bokslutsverifikationer t ex interimsfordringar, interimsskulder och avskrivningar.
Skriv ut balansrapport och resultatrapport och stäm av rapporterna mot bokslutsbilagorna.
Gör bokslutsdispositioner.
Boka om återstående resultat på balansrapporten som en verifikation vid positivt resultat debiterar du resultatkontot för redovisat resultat, vanligen konto 8999 och krediterar balanskontot för redovisat resultat, vanligen konto 2999.
Obs! Kontona kan vara olika beroende på val av kontoplan och bolagsform.
Skriv ut balansrapport och resultatrapport och kontrollera dem.
Säkerhetskopiera till en ny diskett som ska arkiveras på säkert ställe t ex ett kassaskåp. Märk den "Årsdiskett 2007, datum och företagsnamn". Gör ytterligare en säkerhetskopia som förvaras bland dina vanliga säkerhetskopior.
Lås året genom att välja Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår - Lås år.
Obs! Du kan inte registrera något i ett år som är låst. Allt måste vara slutfört och korrekt innan du låser året.
Skriv ut balansrapport, resultatrapport, huvudbok och verifikationslista. Eftersom året nu är låst har rapporterna döpts om till balansräkning och resultaträkning.
Byt bokföringsår till det nya året under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår - Välj bokföringsår.
För över din slutliga utgående balans från föregående år genom att välja Arbeta med - Ingående balans - Överför UB från föreg år.

Nu är årsavslutet klart och du kan börja arbeta i det nya året.
 

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-12-26, kl 19:51

username

Anita
Tepic

Inlägg: 9

Tusen tack! Ska läsa igenom det ordentligt och återkommer om något är oklart.

/Anita

Inläggets betyg
Svara Svara med citat