Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Betala ut sjuklön uppstartsfas AB?

Inlägg 1 av 1

2019-06-18, kl 13:49

AmaSko

AmaSko

Inlägg: 1

Betala ut sjuklön uppstartsfas AB?

Jag är relativt ny företagare och startade under hösten mitt aktiebolag där jag i dagsläget är den enda anställda.
I slutet av maj blev jag sjukskriven på 50% och som anställd i ett aktiebolag är det aktiebolaget som betalar ut sjuklön de första 14 kalenderdagarna. Från och med dag 15 betalar F-kassan ut sjuklön.

Nu till min fråga. Jag har ännu inte betalat ut någon lön alls från mitt bolag. Måste jag ändå betala ut sjuklön till mig själv under de första 14 sjukdagarna eller kan jag helt enkelt strunta i att betala ut sjuklön?

Mitt aktiebolag omfattas enl F-kassan av de speciella regler om aktiebolag i uppstartsfas vilket gäller under de första 36 månaderna för verksamheten och bla innebär att min SGI baseras på f-kassans schablonlön för en anställd i liknande tjänst. Den handläggare jag talat med på F-kassan har dock svårt att svara på om jag måste ta ut sjuklön eller ej. I väntan på att en annan handläggare kontaktar mig (som förhoppningsvis kan regelverket) undrar jag om någon här kan guida mig i hur jag ska göra?

Svara Svara med citat