Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Bil i Enskild firma, samt redovisning av mil..

Inlägg 1 av 8

2005-01-13, kl 19:25

username

Mattias
Jansson

Inlägg: 4

Bil i Enskild firma, samt redovisning av mil..

Hej!

Startade min enskilda firma i Nov-04 och insåg snart att min personbil skulle ta för mycket stryk av alla skitiga verktyg och maskiner som jag behöver med mig.

Köpte därför en 2 sitsig pickup med kåpa från -88, registrerad som lätt lastbil, att ha som arbetsbil och förvaringsbod för verktygen.

Vad kan jag göra nu? Är inte intresserad av att föra journal då jag är lätt dement då det gäller sånt...
Kan firman stå som ägare på bilen? Kan firman ta kostnader för reparationer, underhåll, skatt, bränsle försäkring o.s.v?

Har förstått att man kan dra av 16kr per körda mil, men det räcker inte på långa vägar att täcka kostnaderna, dessutom så måste väl alla körda mil redovisas med journal? Om bilen kan ställas på firman, då är det väl bara att redovisa privat körda mil? (Lite lättare då det blir 0 Mil)

Hur kan jag göra? Vad får man göra? Hur går det till?

Kan även tillägga att det inte är en angenäm upplevelse att använda bilen, samt att jag har en personbil som är ljusår mycket bättre...

Tacksam för svar och även tips på lättläst om ämnet, då jag känner mig lätt dyslektisk på skatteverket.se.. :-)

Mvh
Mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-01-13, kl 22:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Med tanke på vilken sorts bil det är och det faktum att du själv äger en bil privat som är bättre en denna så är det nog riskfritt att låta firman äga bilen. Det är naturligtvis alltid möjligt att låta firman stå som ägare men vad man riskerar då är att få ett förmånsvärde på bilen, och det är det jag menar att du inte bör riskera att få. MEN då gäller det att du inte har några privata mil med den bilen. Jag vet att det finns en regel om att man får köra 100 mil privat utan att drabbas av förmånsvärde men isåfall gäller det att du verkligen kan bevisa att det bara var 98 och inte 102, det är bättre att se till att all körning verkligen är firmans.
Om firman äger bilen och du inte kör den privat så kan alla kstnader som berör bilen ligga i firman. För din egen skull skulle jag nog ändå rekmendera någon form av körjournal att ha som underlag om det kommer upp frågor om privat körning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-01-14, kl 20:42

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Förr räckte det med att man hade en extra bil som bara rullade men där har man stramat upp ordentligt så en körjournal är alltid bra att ha i ett sådant fall du beskriver sedan kan det vara så att du kör vissa mil med din privata bil åt företaget och då får du ta upp bilersättning som är medeltida betalning. Det räcker inte ens om man fördubblar den summan men Sverige halkar ner mer och mer vad som gäller för företagare.
[email protected]
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-01-29, kl 17:14

Homann

Homann

Inlägg: 49

Om du betalade moms på bilen, så är den avdragsgill (pickup brukar vara det).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-01-30, kl 01:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Momsen är bara avdragsgill om bilen väger över 3,5 ton eller har luftspalt till förarhytten. Om man däremot leasar bilen så är momsen avdragsgill till hälften

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-01-30, kl 11:31

Homann

Homann

Inlägg: 49

Jo Karin, därav "brukar". Bilen var altså "2-sitsig med kåpa", så det kan vara värt att kolla upp. Om det står någon moms på kvittot, alltså.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-02-03, kl 23:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Momsbilar har 20 30 betäckning på modell och har luftspalt men det ska också vara minimått på flaket Jag tror att det är 140cm som ska vara lastutrymme, Det finns femsitsiga bilar med flak(4-a dörrars)
Lars
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-02-04, kl 19:04

Homann

Homann

Inlägg: 49

För de som vill veta mer finns den bok som heter "Bilen och Skatten", ca 450 sidor. Finns på bibblan!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat