Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Dekleration (B16 Övriga Skulder - Ingående Moms?)

Inlägg 1 av 2

2018-03-26, kl 22:50

Matseriksson

Matseriksson

Dekleration (B16 Övriga Skulder - Ingående Moms?)

Hej,
Jag håller på med att genomföra min dekleration för min nystartade enskilda firma, och ville bara höra om någon vet ifall man ska i rutan B16 i deklarationen ska ange sin Ingående moms (2641) som en "Övrig Skuld", enligt PromikBooks automatiskt ifyllda NE-blankett så ska det vara så men är lite osäker, hittar ingen information på varken Skatteverkets hemsida eller någon annanstans?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2018-06-28, kl 06:46

Oranges

Oranges

Citat:

Ursprungligen postat av: Matseriksson

Hej,
Jag håller på med att genomföra min dekleration för min nystartade enskilda firma, och ville bara höra om någon vet ifall man ska i rutan B16 i deklarationen ska ange sin Ingående moms (2641) som en "Övrig Skuld", enligt PromikBooks automatiskt ifyllda NE-blankett så ska det vara så men är lite osäker, hittar ingen information på varken Skatteverkets hemsida eller någon annanstans?

Tack på förhand!

Njaä... Om du bara har moms på 2641, så är det ju moms du ska få tillbaka, och alltså en fordran. Och ska i så fall stå på 'övriga fordringar'.

För att nåt ska fyllas i på 'övrig skuld' så ska det ju vara en skuld, och i så fall är det summan av saldot på 2641 minus saldot på 2611 ( eller annat konto för utgående moms ) och det ska ju då bli en minuspost.

Du skulle nog behöva kolla igenom hur det där har blivit bokfört egentligen, baserat på din kreditinformation https://credit-10.com/se/ferratum-logga-in/

Har du inte tagit ut nån momsrapport för året?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat