Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

egna uttag och skattuppskov

Inlägg 1 av 16

2005-02-14, kl 21:32

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

egna uttag och skattuppskov

Har precis startat mitt ef och har fått 3 månaders uppskov på f-skatten, Nu har jag ca 15000 att fakturera nästan med en gång, men i.o.m jag fick uppskov på skatten hur mycket av dem 15000 är "vinst" som kan tas ut som eget uttag (låt oss säga där finns inga kostnader, bara 15000 intäkter). ? Jag blir lite förvirrad, eftersom jag inte skattar dessa 15000 nu, borde allting kunna gå att ta ut som eget uttag, eller har jag missat nåt ? Jag vet att jag måste spara pengar i företaget så att senare skatter ska kunna betalas, men levnadskostnad är ju oundvicklig.

P.S. alla siffror är hypotetiska... vill bara vet hur man gör

Tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2005-02-14, kl 23:06

Homann

Homann

Inlägg: 49

Du kan ta ut allt, utom de som vill kunna använda i firman (investeringar/kostnader) eller det som du vill ha som underlag för räntefördelning/expansionsfond. Om du vill kan du ta ut vartenda öre. Räkna dock med att sätta in igen när du får en oväntad faktura...

Den skatt som du skall betala måste du också ta ut från firman först.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2011-03-08, kl 23:12

ddavid

ddavid

Inlägg: 5

lånar denna tråd istället för den jag startade om det går bra, har samma fundering. man måste alltså inte skatta för dem man får före man börjar betala första året? om jag får in 100000kr innan jag ska börja betala så kan jag om jag vill ta ut dem till mig själv och inte skatta innan, eller?

tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2011-03-08, kl 23:46

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

HejVill förtydliga / korrigera medlem 21083...Tyvärr måste du betala egenavgifter och skatt på all vinst du gör, oavsett när fakturan skrevs. Räkna grovt 50% på vinster upp till 400.000, därefter mer. Exempel:Vinst 100.000, blir först egenavgiften 25%, dvs 25.000. Kvar av vinsten är då 75.000. av det går kommunalskatt, ca 33% vilket är ca 25.000.Ja, du får ta ut pengarna ur bolaget, men de skall betalas in på ditt skattekonto för att skattmasen skall kunna dra din skatt.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2011-03-09, kl 18:46

ddavid

ddavid

Inlägg: 5

okejokej så det är inte med i dem månaderna som är kvar av året när jag börjar betala? om jag istället väljer att inte ta ut nån lön av dem pengar jag får in före jag börjar betala, kan jag då köpa saker till firman för dem pengarna pch inte behöva betala skatt eller nått på dem då?

När jag väl börjar betala, är det som finns kvar efter det den månaden mitt egna då eller måste jag skatta på det igen då?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2011-03-10, kl 09:37

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej DavidJag utgår från att även du pratar om enskild firma. Med AB blir det lite annorlunda.När du säger "börja betala" antar jag att du menar betala preliminärskatten. Så här...När du ansöker om F-skatt brukar man få göra en preliminär deklaration, men den kan också göras senare. I den deklarationen fyller du i hur mycket du räknar med att omsätta (sälja) och hur stor din vinst beräknas bli. Skattemyndigheten  beräknar då baserat på det hur mycket skatt du skall betala, och sprider ut det på 12 månader.MEN! Kom ihåg att det är en preliminär beräkning!Vad du skall betala skatt och egenavgifter på är din vinst: intäkter minus kostnader. Punkt.  Det betyder att om du har betalat tex 1000 / månad i skatt under året, men när du gör din deklaration för året deklarerar en vinst på tex 100.000 kommer du få betala mer i skatt: ungefär 50% av 100.000, dvs 50.000, men du har ju redan betalat 1000 x 12 om du betalat 1000 kronor varje månad, så din kvarskatt blir 50.000 - 12.000 = 38.000. Grovt räknat alltså!Vad jag brukar göra är att jag funderar kring hur mycket vinst jag kommer att göra under året. Säg att jag räknar med att göra 100.000 i vinst, då preliminärdeklarerar jag en vinst på ca 20.000. Med det kommer jag betala mycket mindre preliminärskatt än jag borde. Men då har jag pengar att använda under året, bara jag kommer ihåg att pengarna måste finnas när kvarskatten skall betalas.Som en komplicering kan man fondera 30% av vinsten, vilket man inte behöver betala skatt för. Resten kan man, om de finns kvar i friman, lägga i expansionemedel och betala 26,3% avgift på. Men dessa metoder är endast en uppskjutning av skatten, det måste man komma ihåg. Jag har en kund som tidigare år fonderat, och nu sitter med en stor latent skatteskuld. Det är inte roligt om man inte har koll på situationen.Hoppas detta hjälper mer än det stjälper

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2011-03-13, kl 11:38

ddavid

ddavid

Inlägg: 5

okej tror jag förstår lite mer men inte allt. jag har iallafall fått uppskov på 3 månader och ska börja betala i juni. så vad ajg inte förstår riktigt är hur jag gör med pengarna som jag får in före slutet av juni. dem ska det väl inte dras nått från? för allt är väl uträknat för att bli mer resterande månader när man får uppskov, eller har jag helt fel?
sen även hur får ajg använda dem pengarna som finns kvar efter att det jag ska betala varje månad är gjort?

tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2011-03-13, kl 14:49

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Ja, teoretiskt är det så att det som du betalar när du börjar betala efter att dit uppskov löpt ut skall räcka. MEN! Det är endast under förutsättning att din vinst och omsättning blir just vad du angett i din preliminärdeklaration. Kom ihåg att det du betalar under året endast är preliminärskatt, dvs det som skattemyndigheten tror att din skatt kommer att bli. Tänk på att dessa pengar även skall räcka för momsen.Jag backar lite tillbaka:Jag tycker det är bättre att du tänker från andra hållet. Som jag skrev ovan:Du kommer få betala ca 50% i skatt och avgift av din vinst så länge vinsten håller sig under 400.000 kronor för ett år. Till det måste du lägga det utgående momsbelopp som överstiger ditt ingående momsbelopp. Ta det som en tumregel.Säg att du gör ett inköp och en försäljning (ju fler du gör är det bara att multiplicera)Inköp 50.000 + moms 12.500 = 62.500 kronorFörsäljning 100.000 + moms 25.000 = 125.000 kronorDu har sammanlagt fått in (125.000-62.500) = 62.500 kronor. OK så långt?Du har en vinst på (100.000-50.000) = 50.000 (momsbeloppet är aldrig med när du beräknar intäkt eller kostnad)Då skall du först betala momsen 25.000-12.500=12.500 kronorSedan egenavgift på vinsten: 25% av 50.000 = 12.500 kronor och källskatt på inkomst efter egenavgifter: (50.000 - 12.500)* ca 33% = 12.375 kronor.Alltså:Egenavgifter: 12.500Skatt: 12.375Tillsammans 24875, dvs ca 50% av din vinst på 50.000, plus momsen på 12.500 kronor dvs totalt 37.375 kronor.OK, är du med så långt?Därför att detta är vad du slutligen kommer att få betala. Nu betalar du tex 1000 kronor i månaden. Varje månad du betalar dessa 1000 kronor får du dra av det belopp som din slutliga skatt blir. Din slutliga skattt är alltså helt oberoende av när eller om du betalar preliminärskatt. Det enda preliminärskatten påverkar är din kvarskatt, dvs slutlig skatt - preliminärskatt = kvarskatt.Slutledning alltså; det går inte att säga vad du får behålla av det du får efter att du börjat betala. Det beror helt på din vinst och omsättning, tex vilka momsbelopp du har osv.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2011-03-13, kl 17:56

ddavid

ddavid

Inlägg: 5

okejokej då förstår jag helt! tack för den enkla förklaringen, var till stor hjälp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2011-03-14, kl 04:26

Inhaler

Inhaler

Inlägg: 17

Entreprenören >> Var har du hittat de där siffrorna ?
Hmm och ddavid... du betalar inte skatt på vinsten utan på överskottet.
Första tiden förväntas du inte betala skatt då du behöver köpa in inventarier med mera.
Siffran 50 % under 400000 är lite missvisande.
Ring upp SKV och be dem sända över den info du behöver till din email.

Det är lite olika regler mellan de olika bolagsformerna.
Allt du undrar över... gällande skatter...tala med SKV.. be att få dialoger via email med dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2