Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma, moms och skatter??

Inlägg 1 av 2

2010-09-09, kl 14:00

username

Andreas887

Enskild firma, moms och skatter??

Hej!
Jag har en fråga jag har funderat på att registera eget företag och har då möjlighet att få starta eget bidrag i 6 månader.
sen har jag blivit erbjuden jobb omgående alltså att jag hyr ut mig själv i ett år till att börja med. så min fråga är då följande:

eftersom jag redan får lön i 6 månader i form av bidrag så får jag ju uppskattningsvis in ca 200.000 kr i 6 månader för uthyrning. dom pengarna kan jag använda dom till att köpa inventarier till min firma då eller måste jag skatta bort hälften av det typ??

snälla tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-09-12, kl 17:48

stifor

stifor

Du får använda de pengar du har till att köpa inventarier, det finns inga restriktioner.

Nu vet jag inte riktigt hur bidraget fungerar, om det är en lön (som du skriver) så dras det nog skatt innan du får det utbetalat.

Hur det än är så blir du i slutändan tvungen att betala skatt beroende av hur mycket bidrag du fått och vilket resultat din verksamhet gör under året. Därför är det bra att ha koll på hur du ligger till för att undvika otrevliga överraskningar.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat