Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Finansierings hjälp sökes!

Inlägg 1 av 7

2011-02-16, kl 10:19

johnnie

johnnie

Inlägg: 6

Finansierings hjälp sökes!

Hej!Jag är ny på detta forum som jag förövrigt tycker verkar jätte bra, för det finns bra med hjälp och nyttiga länkar.Men nu till mitt problem.Jag håller på att starta ett friskvårdscenter och nu är etapp 1 klart, som innebär att solarie delen är klar. Men inför nästa etapp måste vi ha ekonomiskt  tillskott och det verkar helt omöjligt faktiskt.    Har sökt hos Norrlandsfonden och där sa de att affärsplanen var en av de bästa de sätt och att det såg jätte bra ut... men de lånar inte ut  under 1,5 milj, så de kunde inte hjälpa mig eftersom vi behöver mindre. Sen sökte jag hos Länsförsäkringar eftersom företaget är försäkrat där, och de sa som Norrlandsfonden att allt såg bra ut.. men vi hjälper bara företag som har funnits i några år och har en historik.Men hur ska man då få en historik när man inte får nån hjälp alls undrar jag. Har även varit i kontakt med Almi företagspartner och där blir man ju nästan förnedrad för att de förutsätter att man är full fjärd rad företagare redan.
Alla som läser affärsplanen säger att det kommer gå så bra men varför kan de inte hjälpa till då?Så nu vänder jag mig till detta forum för att se om det finns några externa finansiärer eller någon som kan hjälpa till på något sätt.
Av olika anledningar går jag inte in mer på vad själva affärsiden här, utan skicka ett pm istället eller skicka ett mail på [email protected] 
Tack på förhand
Med vänliga hälsningarFörtvivlad företagare som har redan kunder som väntar 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2011-03-10, kl 12:40

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Ser ut som att både du och jag har erfarenheter av samma saker - ALMI och en bra affärsplan men blir nekad.
Jag har varit på ALMI två gånger - en gång med mitt hockeyföretag och en gång gällande webbplatsen. En gång när jag skulle köpa en webbplats för 120.000 som har väldigt fina framtidsutsikter men eftersom ALMI inte har någon insikt i webben och inte trodde på detta så blev jag nekad ett lån på 120.000. Plus att jag skulle gå in med egna medel vilket jag inte har.
Borde mer eller mindre starta en tråd om ALMI, där vi kan lyfta fram både positiva och negativa saker om dom. Eller?
Jag kom till ALMI som sagt med iden att köpa upp den här webbplatsen för 120.000, plus att sajten generar ungefär 50.000-100.000/månaden så blev jag nekad. 

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2011-03-10, kl 18:46

johnnie

johnnie

Inlägg: 6

 ja det är helt sjukt. Det var en grej i min verksamhet som de inte trodde på för att det fanns ett annat företag som hade en lika sandstrand som jag ville investera i. De tyckte att dom låg för närma och då är det 6 mil till dom och dessutom är det en konferens anläggning vilket inte jag är.Ja man blir bara så förbannad när de säger att de ska hjälpa ny företagare och att de tar större risker än bankerna men det är ju bara ett spel för galleriet.    

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2011-03-10, kl 19:20

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Jag tror det kan vara så att, ska du lyckas få ett lån från ALMI ska du ha en bra affärsidé, en idé utöver det vanliga. Du ska inom loppet av 2-3 år ha 15-20 anställda och omsätta mellan 25-30 miljoner kronor och vara förbannat bra på det du gör.
Var som med mitt hockeyföretag. Jag kunde redovisa en bra affärsplan och även att jag hade kontakter "over there" som gjorde att jag kunde sänka kostnaderna på mina produkter och tjäna mer. Men nej, det gick inte för ALMI. För jag tjänade FÖR LITE. Vaddå för lite? Hallå, jag kunde ta ut en lön på 30.000 brutto varje månad. Är det för lite pengar?
Jag kunde liksom sälja en klubba för 2200-2300 som mina konkurrenter sålde för mellan 2500-3000kr. Vart ligger problemet någonstans då? Jag hade jäkligt bra kontakter och kunde därför hålla en låg prisnivå men ändå tjäna pengar på det.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2011-03-10, kl 21:47

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Personligen skulle jag kunna trycka in kapital in en verksamhet som är i uppstarten för att kicka igång verksamheten, trots att inte företagaren har några pengar alls. Men då vill jag gärna kunna tanka ut en vinst om några år. Får jag inte min vinst om x antal år så går jag vidare med ärendet till inkasso och kronkalle.
Hur hade banken tänkt och ALMI att unga företag ska kunna växa fram när vi inte har några egna medel att stoppa in vilket vi oftast inte har? ALMI och banken ska kunna dela på beloppet, 50/50 eller att banken kör 80% och ALMI 20%. Men nu ser det ut som det gör och det finns inget att göra åt saken tyvärr. Får glädja sig åt dom som lyckas få lån av ALMI till nystart.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2011-03-10, kl 22:43

niklase

niklase

Inlägg: 191

Vem vill sälja en sajt för så lite som 120 000 kr om den omsätter 50 000 - 100 000 kr / månaden?
Dålig vinstmarginal kanske... vad vet jag :)

JOHNNIE: Har du provat att gå till andra banker också?

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2011-03-10, kl 22:55

hockey

hockey

Inlägg: 59

 Ingen dålig vinstmarginal. Vill byta bransch av olika skäl.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat