Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

Firmabil/Företagsbil?

Inlägg 1 av 19

2007-03-29, kl 18:40

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Firmabil/Företagsbil?

Hej

Finns det någon här som kan reda ut detta med att skaffa en firmabil? Jag jobbar emellanåt som konsult och använder min privata bil för kundbesöken. Om jag ökar mina besök så känns det aktuellt med att skaffa en bil som då är ställd på firman. Nu är det som så att jag driver en enskild firma, så ekonomin/avtalen är ju gemensam för "Firma Daniel" & "Privatpersonen Daniel", men hur kan man lägga upp det för att snabbt se vad kostnaderna blir, samt hur fungerar det där med förmånsvärde?

Om jag leasar en bil vilket jag funderar på, är denna leasing helt avdragsgill?

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen...

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 19

2007-03-29, kl 19:43

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du köper en bil så får du inte dra momsen. Så kostar den 200 000:- blir det en inventarie som du sedan får skriva av.

Om du leasar bilen får du dra hela leasingavg på firman. Dock får firman bara tillbaks halva momsen.

Alla annan kostnad kan du sätta på företaget.

När du sedan använder bilen i tjänsten måste du skriva körjournal. Varje tjänsteresa skall innehålla mätarställning resans början. Mätarställning resans slut. Antal mil , Anledning till resan och vem du träffat.

Om du kör mer än 100 mil privat/år eller använder bilen 10 ggr privat per år så måste du betala förmånsskatt på bilen.
Kom då ihåg att om du har kontoret utanför hemmet så har du kommit upp i dessa 10 privatresor på 5 dagars resa till+från kontoret.

Bilförmånen är 2 delar.
Först sä det en fast del. Storleken bestämms beroende på bilmodell, årsmodell osv. För just din bil hittar du på skatteverkets hemsida.

Den andra delen är beroende på antal mil du kör och på vad bensinen kostar.
Ex. Du har under en månad kört 200 mil. (mätarställning vid varje månadsskifte skall med på körjournalen)
 Om du under denna månad har köpt bensin för 1800:- och du har 75 mil på körjournalen så skall du ta upp denna summa som förmån.
(200-75)/200  mil * 1800 kr * 1,2 = 1350:-

Att ha denna typ av bil innebär en hel massa administration och jag har räknat fullt ut på detta för en del företagare. Men har nästan aldrig lyckats att får detta billigare än att köra privatbilen med 18:-/mil i milersättning.

Och skall man räkna på detta fullt ut så måste man veta antal mil i tjänst/privat och modell på bil resp priset i inköp/leasing plus service kostnad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 19

2007-03-29, kl 19:57

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, tackar för ditt mycket konkreta svar. Märkligt att man skall ta upp bensinkostnaden som förmån om bensinen tankas i företagets bil, men jag blir inte förvånad eftersom detta säkert har missbrukats..

Utan att jag kände till ovanstående har jag hört att det väldigt sällan lönar sig att skaffa en bil på företaget.
Men hur fungerar det om jag som enskild näringsidkare köper en bil på avbetalning som privatperson, och bokför kostnaderna på företaget? Köpet sker ju i syftet att ha bilen till min tjänsteutövning primärt. 

Jag antar att jag får stå för amorteringar, reparationer, försäkringar & skatten som privatperson och "endast" kvittera ut ersättning för milen i tjänsten så som du själv skriver. Men även om en eventuell reparation inträffar under själva  yrkesutövningen?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 19

2007-03-29, kl 20:02

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Eller om jag säger så här istället; När lönar det sig att skaffa en bil på firman? ;-) Finns det något sätt där man kan dra en gräns vid balansen? 

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 19

2007-03-29, kl 22:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är enkelt att svara på. I en enskild firma så tjänar du på det så länge bilförmånen är lägre än den kostnad du har för bilen under ett år.
Krångla sedan inte till det med bensinförmån utan ha bilförmån enbart och ta istället ut 9 kr milen i körersättning så blir det enklast att administrera och lägsta skatteeffekt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 19

2007-03-29, kl 22:28

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, med körersättning syftar du på den traditionella milersättningen?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 19

2007-03-30, kl 08:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Javisst. Det var längesedan man delade på bilförmån och bensinförmån. Körersätnningen du får om du kör med privat bil (18:-) ska till hälften ersätta bensin och till hälften ersätta slitaget på bilen.
Om man kör i firmans bil så ska man inte ha ersättning för slitaget av bilen men får fortfarande ersättning för bensinen (9 kr/milen) om man inte låter firman tanka bilen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 19

2007-04-09, kl 21:47

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 2

Hej jag funderar på att köpa en firmabil om ett par veckor och undrar varför man inte kan skriva upp resan mellan hemmet och kontoret på företaget?  hur är det att köra mellan exempelvis hemmet och lagerlokalen?  (lager och kontor ligger på samma ställe)
Visst finns det en del bilar man kan dra av hela momsen på exempelvis vissa pickups med mera?
under sommaren/hösten kommer jag att köra ungefär 3000-4000 mil men det är ju sällan man ska träffa någon person eftersom jag jobbar ute i skogen, så att skriva upp vem man ska träffa känns lite svårt för min del....  räcker det inte att enbart skriva upp mellan vilka orter man kör mellan?

Mvh

Gotte

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 19

2007-04-10, kl 11:10

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du nu har kontoret och lagret på samma ställe så kommer SKM aldrig att godkänna resor mellan hem och lagret som resor i tjänsten. Utan det blir som för alla andra som kör bil till jobbet. En privat angelägenhet.  Sedan kan du ju dra dom på vanligt sätt som alla löntagare. dvs allt över 7000:-

Sedan när det gäller regler för körjounal gällande tjänstebil så är nog reglerna ganska klara.  Enligt SKM hemsida


Vad ska det stå i en körjournal?

Mätarställning vid årets början
Datum, klockslag samt mätarställning vid tjänsteresans start samt varifrån resan startade
Syftet med tjänsteresan
Vilka orter/företag/ "kontaktpersoner" du besökt
Hur många kilometer du kört
Datum, klockslag samt mätarställning vid hemkomsten samt var tjänsteresan avslutades
Mätarställning vid årets slut Kom ihåg att skriva körjournalen löpande!
Bra att notera är också antal liter bränsle och pris när du tankar. Då är det lättare att beräkna värdet av den privata körningen.
Är du företagsledare i fåmansföretag bör du alltid skriva upp både tjänsteresor och privatresor.



 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 19

2007-05-13, kl 09:36

username

Medlem
#51320

Inlägg: 1

Hej.

Jag är lite nyfiken på hur det blir om jag leasar en bil och och endast använder den i firman. Jag jobbar inom rekrytering  och kör en hel del i tjänsten ca 4-5000 mil/år. Hur räknar jag ut kostnaden om jag inte tar med bilförmån?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2