Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Företaget i Danmark genomföra tjänster i Sverige

Inlägg 1 av 3

2012-07-16, kl 10:34

Arnold

Arnold

Inlägg: 4

Företaget i Danmark genomföra tjänster i Sverige

Finns det något som kan vara problematiskt om jag väljer att registrera mitt företag i Danmark (eftersom jag har min huvudinkomst från en dansk arbetsgivare), men har för avsikt att genomföra tjänster till kunder, i huvudsak i Sverige?

Jag kan inte direkt säga upp mig från min heltidsanställning, eftersom jag ænnu inte vet hur responsen blir på marknadsföring och efterföljande kundtillströmning. Jag är helt övertygad om att jag kan göra bägge delar i början, sedan får utvecklingen visa mig vägen. Jag vet att det finns en del hinder, ivarjefall när man har eller vill ha ett jobb i vardera länderna.

Hälsningar

Peter Ingelsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-12-03, kl 17:53

NTBN

NTBN

Inlägg: 5

Inom EU finns det fria rörligheten för tjänster, jf. EUF-fördraget, vilket innebär också att du fritt kan genomföra tjänster till kunder i Sverige med ditt danska företaget. Beroende på vilka kunder du har kan du dock vara skyldig att registrera dig för moms i Sverige.

Blir du mer motiverad att starta eget i Sverige om bolagsskatten i Sverige minskas nästa år från 26,3% till 22%?

www.nordscript.eu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-12-03, kl 22:20

Arnold

Arnold

Inlägg: 4

Tack för svaret, det var det jag saknade, planerar faktist att starta upp efter årsskiftet, väntar bara på ett besked om några andra regler som kommer nu i mitten på december, gällande en del i min verksamhet.

Tack och hälsningar

Peter Ingelsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat