Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Handelsbolag - bankkonto

Inlägg 1 av 2

2005-10-14, kl 12:08

username

Medlem
#35815

Inlägg: 1

Handelsbolag - bankkonto

Hej!

Jag har en simpelfråga. Om man startar ett handelsbolag, kan man då använda ett privatkonto som företagets konto eller måste man starta ett företagskonto i en bank? Jag har nämligen ett privatkonto som det redan är kopplat ett Bg till. Tänkte att de kunde underlätta under starten av företaget.

Jag har en svag känsla av att de bara fungerar om man är enskild näringsidkare.

Om man nu får. Hur gör då för att jag själv inte ska få betala en massa skatter för att det börjar omsättas en massa pengar på mitt konto. Bokför man korrekt borde de väll inte vara några problem?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-10-16, kl 23:35

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tänk nu på att ett Handelsbolag, till skillnad från en enskild firma, är en egen juridisk person. Visserligen skattar inte Handelbolaget själv för sina vinster men däremot är alla tillgånga och skulder bolagets inte ägarens. Det innebär alltså att alla pengar som kommer in på ditt konto är pengar som du blir skyldig bolaget eftersom det då ännu inte fått betaling från sina kunder, alt att du måste boka det som privata uttag. Det är visserligen inte förbjudet men inte någon snygg lösning, jag själv hade knappast velat betala en faktura till ett HB där betalningsmottagaren är en privatperson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat