Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför jag en lagerförlust?

Inlägg 1 av 4

2011-05-29, kl 12:10

username

David
Lund

Inlägg: 7

Hur bokför jag en lagerförlust?

Jag använder kontantmetoden och säljer livsmedel till slutkund.
Hur bokför jag om ett livsmedel på lagret blir osäljbart p.g.a att 1) bäst-före-datum går ut, eller 2) en köpare returnerar produkten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-05-29, kl 21:21

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Beror lite på hur du hanterar ditt lager.
1. Om du bokför varuinköp på 1400 och sedan kostnadsför dem på 4010 när du säljer dem, behöver du ju inte göra något. Varan är ju redan kostnadsförd. Vill du ha det på ett speciellt konto får du väl kreditera 4010 och debitera detta speciella konto.
2. Om du bokför varuinköp på 4010 och sedan justerar 1400 mot en inventering vid jämna mellanrum, behöver du heller inte göra något. Det kommer att kostnadsföras som lagerförändring vid inventeringen. Samma här, vill du ha det på ett speciellt konto får du föra om från 4990 (lagerförändring).
3. Om du kostnadsför en schablonprocent av omsättnings som kostnad sålda varor, och du nu får en retur från kund som blir negativ omsättning, får du helt enkelt låta bli att föra tillbaka varukostnaden.

Vet inte om du hängde med, men med största sannolikhet behöver du inte göra nånting, så tar det hand om sig själv vid inventeringen.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-05-30, kl 13:16

username

David
Lund

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av: mikaelgreen

Beror lite på hur du hanterar ditt lager.
1. Om du bokför varuinköp på 1400 och sedan kostnadsför dem på 4010 när du säljer dem, behöver du ju inte göra något. Varan är ju redan kostnadsförd. Vill du ha det på ett speciellt konto får du väl kreditera 4010 och debitera detta speciella konto.
2. Om du bokför varuinköp på 4010 och sedan justerar 1400 mot en inventering vid jämna mellanrum, behöver du heller inte göra något. Det kommer att kostnadsföras som lagerförändring vid inventeringen. Samma här, vill du ha det på ett speciellt konto får du föra om från 4990 (lagerförändring).
3. Om du kostnadsför en schablonprocent av omsättnings som kostnad sålda varor, och du nu får en retur från kund som blir negativ omsättning, får du helt enkelt låta bli att föra tillbaka varukostnaden.

Vet inte om du hängde med, men med största sannolikhet behöver du inte göra nånting, så tar det hand om sig själv vid inventeringen.

/Micke



Kan det inte misstänkas att jag tar ut varor för eget bruk utan att bokföra detta då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-05-30, kl 13:27

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Det är möjligt. Om det rör sig om stora volymer bör man kanske dokumentera på något sätt när man kasserar varor. Att boka om dem på ett annat konto gör ju det tydligt vad som hänt med varorna. Men du kan ju teoretiskt plocka ut varor för eget bruk och bokföra dem som kasserade, så just särbokföringen bevisar ju inget. Då får man ha nån slags annan journal över det och sen är det väl upp till en ev granskare att bedöma nån slags rimlighet i journalen.

Har inte stött på frågan tidigare, så har ingen erfarenhet av det.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat