Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Hur göra?

Inlägg 1 av 3

2016-05-19, kl 08:57

Bizzan

Bizzan

Inlägg: 2

Hur göra?

Hej.
Någon som har tips hur man kan göra för att skaffa kapital till att köpa in de första produkterna man skall sälja? Skall starta bolag, men behöver som sagt initialt pengar till inköp. Efter en konkurs för några år sedan finns jag hos Kronofogden och det verkar sätta käppar i hjulen för allt....

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2016-05-19, kl 14:11

KarlChristian

KarlChristian

Inlägg: 7

Mina tankar kring detta.
Om man har en kvarvarande skuld eller anmärkning hos kronofogden är det som du skriver nästintill omöjligt att få ta ett "vanligt lån". Hade jag varit du hade jag alltså sök andra typer av finansieringslösningar.

Först och främst hade jag sett till att få tag på eget kapital i så stor omfattning som möjligt, om det är möjligt dvs. Mycket få vill låna ut eller bli delägare/kompanjon med någon som inte kan bidra med något kapital själv.

Jag skulle se över mitt nätverk efter personer som skulle vilja bli delägare eller kunna låna ut pengar privat. Saknar man dessa kontakter kan man söka sig till olika forum där man kan komma i kontakt med investerare. Innan man gör detta bör man såklart inneha en tydlig affärsplan, med budget och strategi.

Tar man lån privat av familj, vänner eller andra så skall man vara noggrann med att skriva ett lånedokument/revers där det tydligt framgår villkor och ränta för lånet mm. Det finns mallar för det online.

Att man måste vara ärlig om sitt förehavande med fogden är en självklarhet!

Ja, det var mina tankar.

Hoppas det går väl för dig!

FordonFinans - Sveriges nya bilsajt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2016-05-19, kl 14:38

Bizzan

Bizzan

Inlägg: 2

Tack för input :-)//Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat