Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur och när betala moms + skatt? Enskild firma

Inlägg 1 av 11

2012-10-12, kl 21:32

ASvensson

ASvensson

Inlägg: 4

Hur och när betala moms + skatt? Enskild firma

Hej!
Förra året startade jag en enskild firma, men då jag inte fick in något uppdrag behövde jag inte göra något.

Nu har jag tänkt ta tag i det, och har lite frågor om hur och när jag ska betala moms + skatt. Jag använder mig av Visma Enskild Firma. Momsen ska redovisas en gång per år, i inkomstdeklarationen.

Låt oss säga att jag får in ett uppdrag och tjänar 5 000 kr. Pengarna sätts in på mitt "företagskonto" (just nu ett e-sparkonto hos Swedbank). Ska jag då överföra ca 2 000 kr till mitt privatkonto, som lön, och låta resterande ligga kvar på företagskontot tills att jag ska redovisa momsen och skatten?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2012-10-13, kl 21:58

stifor

stifor

Inlägg: 386

När det gäller att överföra pengar till privatkontot så gör du som du vill, det finns ingen regel eller lag som stoppar dig.

Ifall du däremot vill veta hur mycket du kan överföra till privatkontot medan du har tillräckligt kvar på företagskontot för att det ska räcka till att betala den moms och skatt du är skyldig så behöver du hjälpmedel för att hålla reda på det. Då räcker inte Visma Enskild firma till, det gör däremot eFRedo som finns att hämta från www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2012-10-13, kl 23:07

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Jag gillar att alla kommentarer på det här forumet är reklam till sina egna tjänster snarare än hjälp till frågeställaren.

Det räcker med grundskolematte för att räkna ut hur mycket du behöver ha kvar på kontot.

Du säger att du tjänar 5000? Är det inkl eller exl moms? Hur mycket utgifter hade du för att kunna tjäna dessa 5000?

Låt oss säga att du sålde något för 5000 exkl moms. Det innebär att kunden betalade dig 6250kr.

Du hade utgifter för 3000 exl moms för att kunna tillverka det du sålde. Du betalade andra företag 3750kr för dessa utgifter.

Momsen du ska betala till staten är ingående-utgående (1250-750=500kr) Egenavgifter och kommunalskatt är väll ca 60%. (0,6*5000=3000) i kommunalskatt och egenavgifter. Du måste därför ha kvar 3500kr på ditt konto med dem siffrorna. Svårare än sådär är det inte.

Du kan även bokföra manuellt som jag gör. Har aldrig förstått grejen med dessa bokföringsprogram. För småföretagare som oss som knappt tjänar något på sina företag är det helt onödigt? Tar mer tid att lära sig programmen än vad man lägger på att sälja...

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2012-10-14, kl 10:52

stifor

stifor

Inlägg: 386

Jag håller med om att det inte krävs raketforskning för att räkna ut hur mycket man är skyldig i skatt, det kan dock vara en hel del besvär med att manuellt göra det om och om igen allt eftersom villkoren förändras.

Att generellt påstå att egenavgifter och skatt blir 60 % är fel, de kan vara allt mellan 13 och 68 procent av resultatet...

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2012-10-14, kl 13:19

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Egenavgifter och skatter borde väll teoretiskt kunna bli över 80%? Om Man har oändlig inkomst, går ju statlig och kommunalskatt tillsammans mot 55%. Det pluss egenavgifter och moms...

Att egenavgiften varierar beroende på ålder är jag med på. Men kommunalskatten ligger väll ändå på 30% oavsett vad? Hur kan du då säga att skatten kan vara 13%? Enligt det lilla jag vet (har inte gått en enda kurs utan bara läst på nätet osv) så borde skatten och egenavgifterna rimligtvis ligga mellan 30-80% beroernde på ålder och årsinkomst eller missar jag något?

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2012-10-14, kl 16:16

stifor

stifor

Inlägg: 386

Moms räknar jag inte med i mitt påstående, eftersom den egentligen är en skatt som företagaren endast förmedlar mellan slutkunden och skatteverket. Så med skatt för en näringsidkare menar jag egenavgifter + kommunalskatt (inkl svenska kyrkan) + statlig inkomstskatt.

Ganska precis 13 % blir den totala skatten för den som är yngre än 26 år och har tillräckligt låg inkomst för att inte betala någon kommunalskatt alls utan bara betalar egenavgift på 14,88 %.

När det gäller högst möjlig skatt för en enskild näringsidkare räknade jag (när jag angav siffran 68) med en högsta möjlig kommunalskatt på 34 % (som jag tror gällde för något år sedan), när jag nu kollade 2012 års siffror ser jag att det faktiskt finns församlingar där man är upp på hela 36 % kommunalskatt.

För den som bor i en sådan församling, betalar full egenavgift och har en oändligt hög inkomst så blir då skatteprocenten ganska precis 70 %.

Så en skatt mellan 13 och 70 % är vad som gäller för enskilda näringsidkare inkomståret 2012 (rent teoretiskt kan det bli ännu lägre eftersom vissa pensionärer betalar ännu lägre egenavgifter men då har de antagligen en pensionsinkomst som gör att de betalar kommunalskatt).

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2012-10-14, kl 16:42

ASvensson

ASvensson

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: vitorm

Jag gillar att alla kommentarer på det här forumet är reklam till sina egna tjänster snarare än hjälp till frågeställaren.

Det räcker med grundskolematte för att räkna ut hur mycket du behöver ha kvar på kontot.

Du säger att du tjänar 5000? Är det inkl eller exl moms? Hur mycket utgifter hade du för att kunna tjäna dessa 5000?

Låt oss säga att du sålde något för 5000 exkl moms. Det innebär att kunden betalade dig 6250kr.

Du hade utgifter för 3000 exl moms för att kunna tillverka det du sålde. Du betalade andra företag 3750kr för dessa utgifter.

Momsen du ska betala till staten är ingående-utgående (1250-750=500kr) Egenavgifter och kommunalskatt är väll ca 60%. (0,6*5000=3000) i kommunalskatt och egenavgifter. Du måste därför ha kvar 3500kr på ditt konto med dem siffrorna. Svårare än sådär är det inte.

Du kan även bokföra manuellt som jag gör. Har aldrig förstått grejen med dessa bokföringsprogram. För småföretagare som oss som knappt tjänar något på sina företag är det helt onödigt? Tar mer tid att lära sig programmen än vad man lägger på att sälja...



Tack så mycket för svaret! Har även jag reagerat på att svaren här till största del är reklam, men det får man försöka strunta i.

I och med att jag utvecklar hemsidor, så har jag oftast inga utgifter. 5 000 kr exkl. moms räknar vi på. Jag fakturerar kunden 6 250 kr inkl moms.

Då bör jag räkna på ca 60 % av mina 5 000 kr som är skatt och egenavgifter va? Dvs, jag lämnar kvar 3 000 kr för skatt och egenavgifter + 1 250 kr moms på företagskontot och överför 2 000 kr till mitt privata konto?

Läste lite att de flesta betalar in skatten 12:e varje månad, men eftersom jag tjänar så lite, ska jag inte betala in någon preliminär skatt. Jag betalar alltså in skatten samtidigt som momsen, vilket är en gång per år? Eller har jag missuppfattat det hela?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2012-10-14, kl 17:39

ASvensson

ASvensson

Inlägg: 4

Hittade ett räkneverktyg på verksamt.se, men det måste ju vara något fel på det verktyget?

Se skärmdump
http://i.imgur.com/YFxL1.png

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2012-10-14, kl 18:11

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som så stifor skriver så är ju skattemängden ganska varierande.
Om vi ex tar ditt exempel med 5000:- så kommer ju momsen att redovisas separat (och från nästa år inte ihop med deklarationen utan i februari) så den glömmer vi bort.

Sedan har vi ju lite andra saker att ta hänsyn till. Ex hur gammal är du . Är du 26+ så är egenavgiften 28,97% om du har 7 karensdagar men du som ev har ett jobb vid sidan om kan ju likväl ha en karens på 30,60 eller 90 dagar på inkomsten på företaget och då är egenavgiften lägre.
Sedan skall man ju inte dra 28,97% av 5000:- utan du skall dra 28,97% på summan av efter avdraget av sig själv. Så i praktiken blir egenavgiften ca 23% av 5000:-
Sedan skrev ju stifor 13% och det gäller ju om man har den av våra politiker så mycket debaterade lägre arbetsgivaravg/egenavgift för unga.

Sedan har vi då detta med den vanliga a-skatten. Och den kan ju då variera. Om man inte har inkomst vid sidan av så kommer som stifor skrev blir den 0.
Men har man annan inkomst på ex 200000:- så blir det då kommunalskatten minus det första till femtielfte jobbskatteavdraget som skall beräknas. Och även i detta fall är det då inte på summan 5000 som denna procent skall beräknas utan på 5000 minus dom egenavgifterna som vi fick ovan.

Och sedan . Har du högre lön från ett annat arbete så kan du åka på 20% statskatt och t.o.m 25% om du går över vissa gränser på totalen.


Ja Ja. Det blev en massa tramsprat men det är altså inte så lätt att få det rätt. Men ex brukar jag säga 45% om jag har en inkomst på 250 000:- från mitt vanliga jobb och jag i företaget har lite sidoinkomster. Men om du sparar 60% blir det kanske en positiv överraskning.

Hans


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2012-10-14, kl 18:17

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Nej det stämmer tror jag. Jag läste på lite extra nu för din skull :P.

Såhär är det då. Du är under 26 år och har därför ett schablonavdrag på 14%. Sedan har du ett grundavdrag på 18700kr. Schablonavdraget gör du enbart innan du beräknar egenavgifterna och grundavdraget gör du innan du beräknar skatten(kommunalskatt i ditt fall).

Eftersom du tjänar mindre än 18700 så behöver du inte betala någon kommunalskatt alls.

Du måste betala egenavgifter, dessa betalas efter att schablonavdraget dragits. Schablonavdraget var på 14% (5000*0,86)=4300. Egenavgifterna var på 14,88% i ditt fall. Det betyder att du ska betala 4300*0,1488=640 i egenavgifter.

Det här är dock räknat på att du kommer tjäna totalt 5000kr/år. Du kan ju räkna sådär varje månad men dra av 5000 från ditt grundavdrag om du vill på 18700.

Alltså om du har en vinst på 5000/månaden:
*Månaden ett tjänar du 5000kr då ska du betala 640 i egenavgifter.
*Månad två tjänar du 5000 igen. Då har du 8700kr kvar av ditt grundavdrag. Du betalar fortfarande enbart 640 i egenavgifter.
*Månad tre samma sak men nu har du bara 2700 kr kvar av ditt grundavtal.
*Månad fyra om du tjänar 5000 så måste du nu betala kommunalskatt på 5000-2700=2300kr. Om kommunalskatten är 30% 0,3*2300=690. Du måste betala 640 i egenavgifter och 690 i kommunalskatt.
*Månad 5 till månad 12: då är ditt grundavdrag helt slut. Nu måste du betala kommunalskatt på hela din vinst. 5000*0,30=1500. Du måste dessa månader betala 1 500kr i kommunalskatt och 640 i egenavgifter.


http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2