Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hur startar man vinimport?

Inlägg 1 av 7

2004-10-28, kl 14:41

username

Kalle
Brauner

Inlägg: 7

Hur startar man vinimport?

Vi är 2 personer som ska börja importera vin och sälja till krogar i norden. Vi har redan etablerat en kontakt med en vingård, men vi vet inte hur man går tillväga rent praktiskt. Behöver man några tillstånd? Något man borde akta sig för? All information är guld värd!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-10-28, kl 20:25

bjernebo

bjernebo

Inlägg: 46

Behöver ni en webbsida? Det hjälper alltid till med en del av jobbet att marknadsföra sig! kolla in http://www.bjernebowebstudio.tk/ eller maila: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-10-28, kl 21:15

username

Ronny
Pettersson

Inlägg: 13

Innan du startar tillverkning import, export eller partihandel med vin sprit eller starköl måste du ansöka om tillstånd hos Alkoholinspektionen.
Lycka till / Ronny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2004-10-29, kl 00:42

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Har du tittat vad det finns i Lettland. Riga är ett mycket gott vin det är mousserande. Det kostar ut i butik där 40-60:- litern. Det är bara lite drygt 40 mil dit, närmare kan du knappast komma. Ryan air startar resor dit i vår för ett par hundra kronor t/r vid förhandsbokning
Behöver du hjälp med språket så är min hustru akt. svensk
-lettisk tolk
Lycka till
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-11-03, kl 21:23

username

Adam
Feldt

Inlägg: 4

Låter intressant. Jag är en blivande civilekonom (HHS) som är mycket vinintresserad. Har arbetat en hel del med strategi och marknadsfrågor så om ni är intresserade av att bolla idéer eller behöver hjälp så hör av er! [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-01-29, kl 21:34

username

Alex
Cerda

Inlägg: 8

Jag har arbetat med vinhandel och har 2 företag (en i Chile och en nystartat i Sverige), det jag kan säga är att d e svårt, speciellt i Sverige. Först och främst ta alkoholtillståndet, efteråt anmäld dig hos Systembolaget. Det jag kan säga är att inom HORECA (hotel ,restaurang och catering) segmentet måste man ha mycket pengar för det ska vara lömsam, på grund av transport kostnader, bytet av menyn och m.fl. Man måste köpa sig in i andra ord...
För det andra, ta kända vinländer som t ex den nya världen och inte länder inom baltikum som nån har rekomenderat...begär statestik från Systemet och där kan du se vilka produkter samt ursprung som säljs mest.
Har aldrig talas om vin i lettland?? vem skulle köpa det? det är som att ta in vin från Indien.......Ta kända vinländer!! på grund av alkoholskatten måste du sälja i kvantitet.....osv

Kontakta mig om ni vill. Lycka till
Alex
[email protected]
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-11-14, kl 23:07

username

Robert
[email protected]

Inlägg: 2

Det har gått ett drygt år sedan ni skrev om era planerar att börja med vinimport, hur har det gått?

Är själv intresserad av att starta något som har med vin att göra men inte då vinimport där jag gissar konkurrensen är stenhård och det kräver volym, som någon mycket riktigt påpekade här.
Någon annan bra affärsidé inom vin? Har någon sett något utomlands kring vin som skulle fungera i Sverige?

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat