Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur vill företag betala???

Inlägg 1 av 18

2011-07-03, kl 14:43

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Hur vill företag betala???

Hej. Jag har precis skapat en enskild firma: "bloggsystemet vitorm". jag har även precis lanserat företagets hemsida: http://www.vitorm.se/.

Affärsidén är att företag ska annonsera. Bloggare ska välja annonser som de vill visa och lägga in dessa på sina bloggar. Bloggarna ska då få 10% av den vinst som reklamen på deras blogg genererar.

Jag ska alltså ta betalt från företag och sedan betala ut pengar till privatpersoner (bloggare). Jag skulle behöva lite hjälp på traven nu eftersom jag har noll koll på ekonomi, bokföring och sådant.

Det jag undrar är hur företag kommer att vilja betala. Vilka betalningssätt bör jag erbjuda. Om ni sedan kunde ge lite information om vilka regler och sådant som gäller när man tar betalt av företag så skulle jag vara tacksam.

//johan

http://www.vitorm.se/

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2011-07-04, kl 21:42

ebisoft

ebisoft

Inlägg: 16

hur mycket pratar vi om ungefär per annonskostnad och provision
Företag vill nog använda faktura men jag tycker att varför kan inte företag anv sina företagskort och då kan ni anv payson, mypay tex. Dåp har du pengarna på på kontot snabbare och med det en bättre likvid, bättre flöde på pengar in. Själv har jag anv omvänt att kunder betalar med sms, uppringt men då pratar vi om summor som ej överstiger 200 sek, själva utbetalningarna till bloggarna är lite knepigare men om du får in pengar via kortbet. så har du pengar på konto att fördela vidare, gäller att hitta en logistik där som är smidig. Payson har den lösningen,du kan även prata med affiliator, tradedouber mm dom har ett färdigt koncept för detta, där hittar du förövrigt andra som betalar dej dåd du besöker, handlar mm

hoppas det löser sej

mvh

kent
[email protected]

maila svar eller frågor, då jag ej är in här så ofta

E Handel, ekonomisanering, konsulting inom e handel och betallösningar på nätet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2011-07-13, kl 16:42

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Tack ebisoft. Du var väldigt hjälpsam. Jag har nu kollat igenom några tjänster på nätet och kommit fram till att jag tänker använda Payson och Mo-SMS.

För andra som kanske undrar vilka fler betal-tjänster det finns att tillgå så tog jag upp de största i ett blogg inlägg: http://utveckling.vitorm.se/673/Betalsätt-på-nätet

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2011-07-15, kl 11:57

ebisoft

ebisoft

Inlägg: 16

hej, kul att det verkar fungera, håll mej updated med MO, har hört talas om dem och vill veta mera. Mypay verkar vara out of order i dagm har ringt dem flertal gånger och dom ringer inte till baka, stryk dem, vill dom inte göra business så...
Har du vanliga kontaktuppgifter? funderar på att starta upp på Malta och om du är intresserad av sol och värme så kanske de vore nått att fundera på
073 529 80 20

E Handel, ekonomisanering, konsulting inom e handel och betallösningar på nätet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2011-07-15, kl 18:42

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

MO-sms var riktigt enkelt att jobba mot. Blev överaskad hur enkelt det faktiskt var.

Jag är klar med sms funktionen till företag som vill annonsera på tjänsten nu! De kan välja vad de vill betala 5-200kr. Då får de texten de ska skriva i smset, (mitt användarnamn på Mo-sms, mellanslag summan de ska betala, mellanslag deras användarnamn på vitorm.se). De skickar ett sms med den angivna texten, betalningen sker till mitt konto på mo-sms och mo-sms skickar nödvändiga uppgifter som http request till min hemsida så att jag kan spara informationen där. Sen skickas ett bekräftelse sms om att betalningen har gått igenom till kunden.

Nu ska jag lägga till kortbetalning, direktbetalning och faktura betalning från payson också sen är inbetalningsfunktionen klar. Hittills har det gott riktigt smidigt.

Sen så har jag noll kunskap om företagande, jag har bara hållit på med webbutveckling i några år för mig själv som en hobby, jag vet inte om jag skulle kunna bidra med så mycket till din verksamhet. Även om det skulle vara riktigt coolt att göra något impulsivt och bara dra iväg för en gångs skull i mitt liv. Sen vet jag inte om du är medveten om min ålder? Jag har ju precis gott ut gymnasiet och ska börja högskolan i höst.



http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2011-07-16, kl 00:36

ebisoft

ebisoft

Inlägg: 16

aha oki, för malta är ett bra ställe att starta på skattemässigt
dom flesta TM företagen sitter där samt blockets inläggnings styrka, dom som lägger in annonserna manuelt, men keep me updtaed med mo sms

E Handel, ekonomisanering, konsulting inom e handel och betallösningar på nätet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2011-07-16, kl 00:48

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

@ vitorm.

Kul idé med affärsupplägget. Du nämnde i ditt första inlägg att du skulle betala ut pengar till privatpersoner. Jag tror att du borde kolla upp detta med skattemyndigheten och/eller en revisor. Det kan bli fruktansvärt dyrt om de gör på fel sätt. Du kan säkert få hjälp här också men kolla lite på egen hand också-

Lycka till

MARCUS

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2011-07-16, kl 09:18

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Tack för tipset Marcus. ska börja kolla upp det. Jag läste ju av en händelse på mo sms att de betalade ut pengar till privatpersoner som lön. Är det så man ska göra? Måste man då registrera sig som arbetsgivare på skatteverket? Jag har ju bara f-skatt och momsregistrering nu!

Jag ska se om jag kan kontakta skatteverket på måndag, men kan ju kanske få några svar här till dess :).

Ebisoft: Jag skickade ett privat meddelande angående Malta, med min privata epost-adress och så.

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2011-07-16, kl 11:19

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Jag kan berätta vad jag TROR är rätt. Men kolla det själv också.
Upp till 999 Sek kan du betala ut utan att dra skatt eller arbetsgivaravgifter, men detta är totalt/person innan du måste börja redovisa för skattemyndigheten.

Om det är så att mo sms betalar ut pengar till privatpersoner så är det deras bekymmer hur detta sköts, se bara till att du har ryggen fri ( skicka ett mail till dem och fråga om du måste göra någonting eller om de sköter allt med skatter, anställningsavtal osv. Svarar de ja så spara konversationen på ett väldigt säkert ställe).
Om de tar över arbetsgivaransvaret för bloggarna utan företag så är det en storvinst. Se bara till att det är väldigt klart att det är de som betalar ut lönen och inte ditt bolag.Optimalt för dig vore att du bara kunde fakturera in det överskjutande beloppen (din del av total summan). Det skulle inte bara underlätta din bokföring utan också i princip garantera att du slipper problemen.
Mindre omsättning iofs men det är ju bara "tomma" pengar.


M

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2011-07-16, kl 11:19

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Jag kan berätta vad jag TROR är rätt. Men kolla det själv också.
Upp till 999 Sek kan du betala ut utan att dra skatt eller arbetsgivaravgifter, men detta är totalt/person innan du måste börja redovisa för skattemyndigheten.

Om det är så att mo sms betalar ut pengar till privatpersoner så är det deras bekymmer hur detta sköts, se bara till att du har ryggen fri ( skicka ett mail till dem och fråga om du måste göra någonting eller om de sköter allt med skatter, anställningsavtal osv. Svarar de ja så spara konversationen på ett väldigt säkert ställe).
Om de tar över arbetsgivaransvaret för bloggarna utan företag så är det en storvinst. Se bara till att det är väldigt klart att det är de som betalar ut lönen och inte ditt bolag.Optimalt för dig vore att du bara kunde fakturera in det överskjutande beloppen (din del av total summan). Det skulle inte bara underlätta din bokföring utan också i princip garantera att du slipper problemen.
Mindre omsättning iofs men det är ju bara "tomma" pengar.


M

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2