Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Uppfinningar & Patent

Intrång?!

Inlägg 1 av 14

2012-12-16, kl 17:23

Andreasstäd

Andreasstäd

Inlägg: 14

Intrång?!

Hej!

Föra veckan fick jag ett mejl från ett konkurrerande företag som påstår att min logga gör intrång på deras varumärkesskydd samt mönsterskydd... De vill att jag ska ta bort droppen från loggan.

Här är min logga: www.andreasstadservice.se
Och deras: www.stadarna.se

Vad tycker ni?

Personligen tycker inte alls att när någon ser min logga kan tänka sig: "Är det Städarnas logga eller...?" Det är jättestor skillnad tycker jag.

Min grafiska formgivare säger också att loggorna är absolut inte för lika varann. Vi väntar också svar från PRV för att se hur det ligger till.

Tacksam för svar!

Mvh
Andreas

www.andreasstadservice.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2012-12-16, kl 20:21

Roab

Roab

Inlägg: 9

Personligen måste jag säga att det är en smula löjligt att påstå att det är ett varumärkesintrång! Logotyperna är inte ens i närheten av varann i utseende och att någon typ av förväxling skulle ske mellan dessa logotyper finner jag helt uteslutet.

Har ju mycket svårt att se att det skulle handla om ett varumäklesintrång.

Robert
Rogö Design - www.rogodesign.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2012-12-16, kl 20:52

Andreasstäd

Andreasstäd

Inlägg: 14

Tack för svar!

Jag håller med! :)

I mejlet står också: "Vi vill därför att du ska ta bort droppen från loggan, alternativt göra den i en annan form än den som vi har mönsterskyddat."

Det jag kan förstå kan vara att de har mönsterskyddat en droppe och inget företag får använda en droppe i logga... men jag hittade ganska snabbt två olika företag här i stan som har en droppe i loggan och påminner ganska mycket om städarnas logga.. men det är stor skillnad jämfört med min logga..

1. http://www.thecarwash.se/
2. http://www.swebadbutiken.se/

www.andreasstadservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2012-12-20, kl 22:51

Roab

Roab

Inlägg: 9

Hur har det gått för dig? Har du fått någon rätsida på detta?

Robert
Rogö Design - www.rogodesign.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2013-01-09, kl 20:38

Andreasstäd

Andreasstäd

Inlägg: 14

Min grafiska formgivare har förklarart olikheterna och företaget "vill inte lägga någon ytterligare tid att undersöka hurvida gör jag intrång eller ej..." De tycker också att "det är viktigt att vi inte använder oss av droppen på samma sätt för att inte bli ihåpväxlade med varandra." :))

www.andreasstadservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2013-01-12, kl 17:11

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Du kan ju annars själv skicka in en varumärkesansökan för din egen logga. Kostar ett par tusenlappar och du behöver egentligen bara ansöka om en klass (klass 37). Ansöker du om ett så kallat figurmärke så kommer du ju få ett svar diret från Patent- och Registreringsverket om din logga är olik och går igenom. Läs mer här:
www.prv.se/sv/Varumarke/Ansoka-om-varumarke/

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2013-01-14, kl 09:35

ebisoft

ebisoft

Inlägg: 16

Jobbig situation för dem, finns många vattenföretag som har droppar i sin logotype


E Handel, ekonomisanering, konsulting inom e handel och betallösningar på nätet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2013-01-16, kl 06:50

Andreasstäd

Andreasstäd

Inlägg: 14

Citat:

Ursprungligen postat av: paulsson

Du kan ju annars själv skicka in en varumärkesansökan för din egen logga. Kostar ett par tusenlappar och du behöver egentligen bara ansöka om en klass (klass 37). Ansöker du om ett så kallat figurmärke så kommer du ju få ett svar diret från Patent- och Registreringsverket om din logga är olik och går igenom. Läs mer här:
www.prv.se/sv/Varumarke/Ansoka-om-varumarke/



Tack för tips! Det är precis vad jag tänkte göra.

Just nu funderar jag på att ansöka själv eller anlita en patentbyrå som tar hand om hela processen... Hur är bäst?

www.andreasstadservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2013-01-16, kl 08:22

ebisoft

ebisoft

Inlägg: 16

dyrt med patent, gäller väl ej livet ut eller? har sett ett företag som säljer oljor och smörjmedel med som har droppar i sin logotype. Men spelar det stor roll om någon har liknande logotype om man inte har samma eller liknande verksamhet?

E Handel, ekonomisanering, konsulting inom e handel och betallösningar på nätet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2013-01-16, kl 17:15

Andreasstäd

Andreasstäd

Inlägg: 14

Finns en mängt firmor som har en droppe i sin logga...t.o.m diskmedel "Yes" har en droppe som logga. Personligen tycker att en droppe kan vem som helst använda i sin logga, det är ju inte inovation eller uppfinning där man har patent på... utan en droppe är ju bara en droppe helt enkelt/naturligt.

www.andreasstadservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2