Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

It-cafè

Inlägg 1 av 33

2006-09-12, kl 18:32

username

Peter

Inlägg: 31

It-cafè

Hej!

Jag har funderat en tid på att starta ett It-cafè.

Har funderat på att kombinera dator uthyrning och spel konsol uthyrning med försäljning av datordelar osv.

Även om att ha ett rum/lokal för uthyrning med nätverk och uppkoppling samt bord och stolar för ungdommar som inte har nånstanns att "Lana" så att dom för en dygns summa bara kan ta med sina egna datorer, koppla in sig och sen sätta igång att lira.

Tänkt sälja lite fika och godis osv också så man har många inkomst källor.

Turneringar och vissa helger med special erbjudanden osv också.

Räknar kanske med att en investering på 400 000 - 500 000 krävs för att få igång det hela.

Kan kanske få ihop 100 - 200 000 men hur funkar det med lån osv?
kan man få resten av en bank tex?

Ris & Ros mottages gärna!

/Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 33

2006-09-12, kl 18:58

username

Karl
Kihlbom

Inlägg: 17

Du blir inte direkt unik men om du tänker starta på ett ställe som inte
är hårt konkurrerande om gästerna kan det säkerligen gå vägen.



En sak jag tycker It-caféer ska göra är en funktion som gör att du kan
beställa cola, fika m.m. via datorn och få det till din dator. Är inte
den idén lite bra? ;)



/Karl

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 33

2006-09-12, kl 19:00

username

Bjrn
Lrsn

Inlägg: 4

Du har ju ALMI som lånar ut hälften av din investering om affärsidén är riktigt skriven. Är lite osäker på var taket går men menar att har du 200 000 at investera så kunde säkert ALMI hjälpa dig med resten upp till 400 000

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 33

2006-09-12, kl 19:16

username

Medlem
#8493

Inlägg: 2

En liten fråga, hur tänker du prissätta, ta betalt per timme eller dygn?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 33

2006-09-12, kl 19:19

username

Karl
Kihlbom

Inlägg: 17



John-Erik Andersson:


En liten fråga, hur tänker du prissätta, ta betalt per timme eller dygn?




Betalning måste ju tar per timme? Visserligen kanske du kan ha dygnspriser men det kan ju inte vara enda alternativet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 33

2006-09-12, kl 19:25

username

Medlem
#8493

Inlägg: 2

Om man tar betalt per timme, vad kan vara ett rimligt pris?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 33

2006-09-12, kl 20:19

username

Peter

Inlägg: 31



Karl Kihlbom:


Du blir inte direkt unik men om du tänker starta på ett ställe som inte
är hårt konkurrerande om gästerna kan det säkerligen gå vägen.



En sak jag tycker It-caféer ska göra är en funktion som gör att du kan
beställa cola, fika m.m. via datorn och få det till din dator. Är inte
den idén lite bra? ;)



/Karl





Jag är väl medveten om att idèn inte är unik men i den stad jag tänkt starta i finns ett mindre ställe som inte ligger centralt och bara har ett fåtal datorer utan nån vidare prestanda.
Det var inte en dum idè med servering :) Är inte specielt svårt att fixa ett sånt system. kan ju göras så enkelt som att man använder msn för både beställning och frågor :)



John-Erik Andersson:


En liten fråga, hur tänker du prissätta, ta betalt per timme eller dygn?





Jag har varit runt i en del städer och jag har helt klart för mig att det inte går att ha specielt högt pris/tim då det snabbt plockar på med timmar när man  spelar.

Till en början funderar jag på att ligga runt 30-40 kr/tim.
säg då att jag tar 35 kr/tim och 150 spänn för 5 tim osv för att sälja fler 5 timmars isf. detta är ju också beroende på hur mycket kunderna sitter till en början, 5 timmar kanske är för länge och 2 eller 3 kanske räcker.

 sen lokalen/rummet som bara ska vara för lan så kanske 4-500 kr/dygn. den behöver ju inte ligga super centralt och därmed sänka hyres kostanden.
Detta blir ju 160/pers om man är 5 st och ännu mindre för fler.

Har väl tänkt mig som sagt att ha erbjudanden vissa helger osv då man kan ha nattspel osv då det är billigare och turneringar.

kanske om det går bra till och med sponsra någon relativt känd clan för att få reklam.

Har hur många idèer som helst om hur jag ska locka kunder och göra det så bra som möjligt.

har under 2 års tid jobbat som resemontör och då passat på att besöka en del it-cafèer.
Så har upplevt känslan som besökare och vad man kan tycka är dåligt eller bra :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 33

2006-09-12, kl 20:21

MojoHeartbeat

MojoHeartbeat

Inlägg: 2

De bästa it-caféna i världen finns (högst personlig åsikt) i Sydkorea. Rekommenderar varmt en tripp över kontinenten och besök på spelhaken därborta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 33

2006-09-12, kl 20:25

username

Peter

Inlägg: 31



Tobias Mattsson:


De bästa it-caféna i världen finns (högst personlig åsikt) i Sydkorea. Rekommenderar varmt en tripp över kontinenten och besök på spelhaken därborta.






Ja det kan jag tänka mig! :)
Det bästa jag varit på i sverige är GamersParadise i Malmö.
dom finns även i Stockholm så gissar på att det är samma standard där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 33

2006-09-12, kl 21:08

reinhold

reinhold

Inlägg: 1

Beroende på dina förutsättningar (är du själv eller är ni fler?,  läge - finns många små bolag omkring? klientel - vem är din målgrupp? bara "ungdomssurfare"?), t.ex. lokalernas planlösning kunde du ha både surfgrotta, lanpartyrum, café samt mötesverksamhet: låt folk boka ett möteslokal för 2-x personer, inklusive möjlighet till videokonferens. Bokningen sker via internet visserliggen. Catering ingår som service (du har ju ändå cafén). De fasta investitioner för båda verksamheter är ganska likartad, faktiskt.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 4

1 2 3 4