Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Uppfinningar & Patent

Kan jag bli snuvad på sin idé?

Inlägg 1 av 14

2011-10-11, kl 13:03

Henke

Henke

Inlägg: 7

Kan jag bli snuvad på sin idé?

Ett dilemma man har när man står där med en idé, en tanke om hur en produkt kan förbättras med enkla medel, och att det definitivt finns ett kommersiellt värde. Då kommer man till den härliga frågan om patent, mönsterskydd, finansiering osv. Har själv kommit så långt i min tankeprocess att jag skrivit ned en teknisk specifikation, genomfört en marknadsanalys, skrivit ned en affärsplan och konstaterat att jag får bekymmer med finansieringen.

Det hela börjar ganska enkelt. Det är inte komplicerat att registrera ett företag, det är heller inte speciellt svårt att få information om marknader (bolagsregister över tillverkare – tänkbara återförsäljare, befintliga aktörer osv). Men så landar frågan i hur du ska få likviditetsbudgeten att gå ihop. Start-up tillfället kräver en hel del. En ny design/funktion på en produkt kanske kräver ett patent? Men har min idé tillräcklig uppfinningshöjd för att patenteras? Bara för ett nationellt patent så hamnar man – efter avgifter till PRVs ombud och efter tekniköversikt – på en kostnad om ca 100 000. Så det är kanske läge att först utvärdera om idén är patenterbar, och även där finns höga initiala kostnader. Men ett patent i bara Sverige vore (…om idén har tillräckligt uppfinningshöjd vill säga) inte tillräckligt. Ett globalt patent uppskattas kosta ca 1,5milj enligt PRV. Puh!...

Ok! Det är kanske inte rimligt att söka patent då jag ej ser att min idé kommer revolutionera vårat sätt att leva. Det handlar mer om en innovativ lösning som ger produkten en USP. Efter alla kalkyler fram och tillbaka konstaterar man att marknadsföringsbudgeten knappt existerar i början, och man kommer troligen inte ha möjlighet att köpa hem en prototyp utan att bränna alla besparingar man har. Så det blir att jobba med en Start-up vid sidan om nuvarande jobb.

Om man inte kan ta marknaden med storm, kommer man inte bli snuvad på sin idé till de mer etablerade företagen på markanden innan man ens har fått ihop sitt första bokslut? Vad kommer först? Hönan eller ägget? Vad jag menar är alltså kapital för att skydda din idé, och sedan marknadsföra den kraftfullt. Eller en idé som du inte har råd att patentera eller marknadsföra, men du får ändå försöka introducera den på marknaden för att generera intäkter som sedan ger dig möjlighet att ta nästa steg.

Någon som har erfarenhet av samma situation?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2011-10-11, kl 21:39

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

http://www.almi.se/innovation/

Ta kontakt med dessa. de kan köra en liten nyhetssökning åt dig, där sparar du några k. Om det är så att de inte hittar något så kan du söka bidrag där för att gå vidare med en patentansökan. De har tystnadsplikt och skriver på ndnc-avtal innan ni börjar prata.
Alternativt ta kontakt med en projektarena, de finns lite överallt och kan gå in och stötta med råd och i vissa fall även finansiering mot ägande.

lycka till.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2011-10-12, kl 21:31

Henke

Henke

Inlägg: 7

Tack Marcus! Jag ska ta nästa steg = ALMI.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2011-10-12, kl 22:14

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Problemet idag är väl att alla patent blir stulna på ett eller annat sätt eftersom det är en kostnadsfråga. De som har deg kan i princip sno din idé eftersom du kanske inte har råd att processa mot dem.

Ett alternativ är att du utvecklar idén lokalt för bruk tex i Sverige, får den att funka, och sedan går ut mera globalt med den, men ärligt talat tror jag att du aldrig kan skydda din idé helt och hållet enligt de premisser du anger, om det är en affärsidé eller produkt du vill skydda så kan det bli väldigt svårt.

Inte ens patentverket kan ju skydda dagens produkter från intrång...
Bäst är antagligen att du startar upp och säljer din idé utan att berätta för mycket...

Hälsningar
Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2011-10-14, kl 08:43

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Har du kollat upp andra skyddsformer än patent? Då jag inte har en aning om produkten så är det lite svårt att råda.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2011-10-14, kl 19:52

Henke

Henke

Inlägg: 7

Hej!
Menar du design/mönsterskydd? Jag har mer en teknisk lösning att skydda. Så det är en funktion och inte ett utseende. Jag håller med tidigare inlägg av Magnus. Är det verkligen möjligt att skydda sin tekniska lösning? Man behöver investera otroligt mycket pengar i patentskydd, och det gäller verkligen att det ger en blockering av intrång som motsvarar investeringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2011-10-14, kl 21:41

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

tänkte på frågan om innovationshöjd.. lägger du in om patent och misslyckas så kommer alla veta om det..


lyssna på detta:

ca 7 minuter in i intervjun med lantz
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2011-10-14, kl 22:51

Idévitamin

Idévitamin

Inlägg: 28

Sök till Almi, de har förstudiemedel- det är som bidrag som hjälper en att komma igång.
Att söka patent är svår och oftast är man inte ensam om sin idé. Dessutom kan det ta uptill 18 månader tills du får din patent godkänd, och så glömmer vi inte att det kostar runt 100 k.

Sätt de i relation med hur mkt av produkten du kan sälja på 18 månader. Om det är mindre än vad patenten kostar så kanske är det lika bra att strunta i patenten.

Du kan alltid ha mönster/design skydd... Skyddar inte alls i samma utsträckning som en patent men däremot har du någon slags skydd utöver att det kostar bara runt 2000-5000...

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2011-10-14, kl 23:35

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Det är absolut värt ett försök. Almi kräver en miljard uppgifter om din affärsidé, budget och affärsplan. Jag har varit importör och självförsörjande sedan 1985 och ALLTID fått nobben av Almi :)

Hälsningar
magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2011-10-14, kl 23:43

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Om patentskydd så visar det sig att det är svårt att skydda sig, även om man har patentskydd. Om jag skulle vara du, så skulle jag göra upp nåt med en tillverkare men vederbörande skulle inte ens veta hälften. Själv kommer jag ju ifrån DVD tillverkning/master - Då är det bara att be dem producera efter en mall/master som de inte vet vad det är...

Mao om det är en digital eller teknisk idé så behöver du inte avslöja något ?
Hälsningar Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2